آنالیز وب سایت

آموزش آنالیز وب سایت با بررسی پیج رنک ، الکسا و تعداد لینک های سایت شما

در اینترنت سایت هاى زیادى وجود دارند که به صورت رایگان سایت شما را آنالیز مى کنند. آنالیز وب سایت یکی از مسایل مهم در طراحی سایت می باشد. اگر شما صاحب پایگاه اینترنتی در دنیاى پهناور اینترنت هستید مطمئنا موفقیت و بهتر شدن آن برایتان اهمیت خاصى دارد، پس بدون شک نیاز دارید که به بررسى نقاط مثبت و منفى قسمت هاى مختلف سایت خود بپردازید. این کار نیاز به داشتن دانش فنى خاصى ندارد و در اینترنت سایت هاى زیادى وجود دارند که این امکان را به صورت رایگان در اختیار شما قرار مى دهند. در این مقاله قصد داریم که شما را با تعدادى از این سایت ها و نحوه استفاده از آنها آشنا کنیم.

PAGE RANK سایت شما چند است؟

به عنوان اولین قدم در آنالیز وب سایت ، باید بدانید که سایت شما از نظر موتور جستجوگر گوگل در چه رتبه اى قرار دارد.
پس ابتدا باید با مفهوم عبارت “PAGE RANK” آشنا شوید. PAGE RANK میزان اهمیت صفحه مورد نظر شما از سوى گوگل است و با عددى بین صفر و ۱۰ تعیین مى شود. به عنوان مثال PAGE RANK سایت گوگل ۱۰ است. حال سوال اینجاست که چگونه متوجه شویم که PAGE RANK سایت ما چند است؟
گوگل این مسئله را با قرار دادن این امکان در TOOLBAR (نوار ابزار) خود مرتفع کرده است. به گونه اى که هر بار صفحه وبى را باز مى کنید به طور خودکار PAGE RANK آن صفحه نمایش داده مى شود.
شما مى توانید TOOLBAR گوگل را دانلود کنید.
راه ساده ترى نیز برای آنالیز وب سایت وجود دارد. وارد این سایت شوید و در قسمت CHECK PR آدرس مورد نظر خود را وارد کرده و سپس بر روى دکمه CHECK PR کلیک کنید. البته سایت هاى مشابه دیگرى نیز وجود دارند.

آشنایى با سایت ALEXA.COM در آنالیز وب سایت ها

در این سایت شما مى توانید به اطلاعات ارزشمندى در مورد ترافیک سایت خود دست پیدا کنید.
لازم است بر روى عبارت RANKINGS TRAFFIC در صفحه اصلى سایت ALEXA کلیک کنید. در کادر مورد نظر آدرس سایت خود را وارد کنید و بر روى دکمه GET TRAFFIC DETAILS کلیک کنید. در صفحه باز شده یک سرى توضیحات اجمالى (OVERVIEW) از جمله سایت هاى مرتبط، رتبه ترافیک (TRAFFIC RANK)، تعداد سایت هاى لینک داده به این سایت، تاریخ آنلاین شدن این آدرس و اطلاعات تماس در مورد سایت مورد نظر نمایش داده مى شود.
همچنین از این نظر مى توانید سایت خود را با یک سایت دیگر نیز مقایسه کنید. این کار از طریق وارد کردن آدرس سایت مورد نظر و کلیک بر روى دکمه COMPARE SITES امکان پذیر است.
در قسمت RELATED LINKS لینک و سایتهاى مرتبط با سایت شما نمایش داده مى شود.
در قسمت SITES LINKING IN نیز لیست سایت هایى که به شما لینک داده اند نمایش داده مى شود.

آنالیز وب سایت به صورت کامل با SEARCHBLISS.COM

هنگامى که وارد این سایت مى شوید با لینک هاى زیادى مواجه هستید که ابزار زیادى را در زمینه هاى مختلف براى مدیران سایت ها از جمله بهینه سازى جایگاه سایت ها در موتورهاى جستجوگر مهیا کرده است. یکى از این ابزار مهم LINK POPULARITY CHECK مى باشد که توسط آن از تعداد لینک هاى مرتبط با سایت شما در موتور هاى جستجوگر مطلع مى شوید. تنها کافیست در قسمت ENTER YOUR URL آدرس سایت خود را وارد کنید و در قسمت ENTER THE ACCESS CODE AS SEEN ABOVE کد سه رقمى که در مقابل عبارت ACCESS CODE قرار گرفته است را وارد کنید و بر روى دکمه GENERATE REPORT کلیک کنید.

کشف سایت هایی که به شما لینک داده اند با استفاده از بلاگ رولینگ (BLOGROLLING)

یک بلاگرول (Blogroll) لیستی از وب سایتهایی است که مرتبا به صورت لینک در وبلاگ ها استفاده می شوند. این لیست لینکها جهت مرتبط کردن علاقمندی های صاحبان سایتها با یکدیگر و ایجاد پیوستگی با وبلاگهای دیگر استفاده می شوند.
نکته: باید همینجا ذکر کنم که بلاگرولینگ (Blogrolling) یک اسم یا برند تجاری است. Jason DeFillippo در بلاگرولینگ ابزاری ساخت که جهت آسان افزودن لینک به سایتها اکنون به صورت استاندارد درآمده است.
دقیقا مانند کلینکس که اکنون به جای دستمال کاغذی بکار می رود بلاگرولینگ نیز به لینکهای به هم پیوسته وبلاگها اطلاق می شود. ما هم برای راحتی کار زین پس برای اشاره به لینکهای مرتبط از واژه بلاگرول استفاده می کنیم.

نکته: سایت اصلی بلاگ رولینگ در حال حاضر غیر فعال است اما هم اکنون این مفهوم در ابزارهای وبلاگی مثل بلاگفا استفاده می شود که البته با نوعی که در ابتدا ایجاد شده بود متفاوت است و فقط جنبه نمایش لینک های سایت را دارد. مفهوم مشابهی در وردپرس با نام Pingbacks وجود دارد؛ زمانی که سایتی مجهز به پینگ بک باشد، اگر به قسمتی از سایت شما لینک داده شود، شما به طور اتوماتیک از پنل وردپرس خود مطلع خواهید شد.

آشنایى با سایت WHOLINKSTOME.COM

با رجوع به این سایت مى توانید سایت خود را آنالیز کرده و یکجا متوجه شوید که چه سایت ها و یا وبلاگ هایى به پایگاه شما لینک داده اند.
کار با این سایت مشابه سایت هاى قبل بسیار ساده مى باشد. تنها کافیست در صفحه‌ى اصلى سایت و در قسمت LOOK UP SITE آدرس سایت خود را وارد کرده و بر روى گزینه‌ى WHO LINKS TO ME? کلیک کنید، تا پس از چند دقیقه نتایج حاصل، نمایش داده شوند. نتایج نمایش داده شده، شامل موارد زیر مى باشد:
• رتبه داده شده به صفحه شما از سوى گوگل براساس اهمیت (GOOGLE PAGE RANK)
• تعداد لینک هاى داده شده به سایت یا وبلاگ شما که از سوى سایت BLOGROLLING یافت شده است.
• تعداد لینک هاى داده شده به سایت یا وبلاگ شما که از سوى سایت YAHOO! یافت شده است.
• تعداد لینک هاى داده شده به سایت یا وبلاگ شما که از سوى سایت MSN یافت شده است.
• جزییات ترافیک بازدیدکننده بر روى سایت یا وبلاگ شما از سوى سایت ALEXA که دستیابى مستقیم به این اطلاعات قبلا توضیح داده شد.
• نتایج جستجوى آدرس شما در صفحات وب توسط سایت TECHNORATI.
• نتایج جستجوى آدرس شما در صفحات وب توسط سایت ICEROCKET.
علاوه بر موارد ذکر شده در انتهاى صفحه بخشى از نتایج جستجوى سایتهاى BLOGROLLING،
YAHOO و MSN نمایش داده شده اند. همچنین شما مى توانید با قرار دادن کدى در سایت یا وبلاگ خود، به بازدیدکنندگان این امکان را دهید که با کلیک بر روى این لینک به طور مستقیم نتایج حاصل را مشاهده کنند.

آشنایى با سایت WIDEXL.COM

شما مى توانید از این آدرس وارد صفحه اصلى این سایت شوید. در سمت راست این سایت قسمتى به نام FREE ONLINE TOOLS وجود دارد که امکانات مفیدى را برای آنالیز وب سایت در اختیار شما قرار مى دهد. این امکانات به قرار زیرند:

LINK POPULARITY CHECK

این گزینه این امکان را به شما مى دهد که متوجه شوید چه تعداد صفحه به صفحه وب شما در موتورهاى جستجوگر گوگل، ALTAVISTA، MSN، HOTBOT ،LYCOS و … لینک داده اند. حتى مى توانید علاوه بر آدرس سایت خود، آدرس ۲ سایت دیگر را براى مقایسه وارد کنید.

SEARCH SATURATION

این گزینه این امکان را به شما مى دهد که متوجه شوید چه تعداد صفحه از وب شما در موتورهاى جستجوگر فهرست (INDEX) شده اند. در اینجا نیز به مانند حالت قبل مى توان آدرس ۲ سایت دیگر را براى مقایسه وارد کرد.

META TAG ANALYZER

همانطور که مى دانید انتخاب کلیدواژه ها (KEYWORDS) و توضیحات صفحه (DESCRIPTION) مناسب، نقش مهمى را در معرفى یک پایگاه اینترنتى به موتورهاى جستجوگر ایفا مى کنند. در واقع ملاک اصلى فهرست کردن صفحات وب توسط موتورهاى جستجوگر همین دو موردى است که در بالا ذکر شد. مرتبط بودن عبارات انتخابى با موضوع صفحه، رعایت کردن تعداد عبارات بکار گرفته شده، جلوگیرى از تکرار و استفاده از کلمات رایج بى ربط و گمراه نمودن موتورهاى جستجوگر به منظور افزایش بازدید و … از مواردى هستند که باید در انتخاب کلیدواژه ها و توضیحات یک صفحه به دقت رعایت شوند.
این بخش این امکان را در اختیار شما قرار مى دهد که به بررسى کلیدواژه ها و توضیحات صفحه مورد نظر خود بپردازید. علاوه بر این، یک سرى اطلاعات کلى نیز در اختیار شما قرار مى گیرد.
نتایج نمایش داده شده به اختصار در زیر ذکر شده اند:
– نوع سرور وب
– نمایش کلیدواژه ها و توضیحات صفحه
– نمایش درصد ارتباط کلیدواژه ها و توضیحات با نوشته هاى صفحه
– تعیین وضعیت تعداد کلیدواژه ها و کارکترهاى توضیحات صفحه
– تعیین وضعیت حجم صفحه و زمان بارگذارى آن
– نمایش کلیدواژه ها بر حسب درجه اهمیت
– نمایش لینک هاى یافت شده در صفحه بر حسب اهمیت
– و …

سخن آخر

ابزار آنلاینى که در اینجا معرفى شد تقریبا بیشتر مواردى که باید در آنالیز وب سایت مورد بررسى قرار گیرد را در بر مى گیرد و واضح است که این امکانات تنها محدود به این چند سایت نمى شود. به هر حال شما به این وسیله و با کمى عنصر صبر مى توانید فاصله خود را با سایت هاى موفق کم کنید.


Deprecated: DateTime::__construct(): Passing null to parameter #1 ($datetime) of type string is deprecated in /home/u434423823/domains/iliana.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/wp-shamsi/lib/Date/Jalali.php on line 87

Deprecated: DateTime::__construct(): Passing null to parameter #1 ($datetime) of type string is deprecated in /home/u434423823/domains/iliana.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/wp-shamsi/lib/Date/Jalali.php on line 87

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *