اشتباهات رایج بازاریابی دیجیتال در سال ۲۰۱۵

اشتباهات رایج بازاریابی دیجیتال در سال ۲۰۱۷

بازاریابی دیجیتال

بحث تجارت دیجیتال عنصری مهم در زمینه پیشرفت بازاریابی دیجیتال است و یکی از موثرترین عناصر در تبلیغات شرکت های مختلف است.  طبق امار منتشر شده در سال ۲۰۱۰ توسط سایتemarketer.com موسسات و شرکت ها دوبرابر بودجه اختصاص یافته تبلیغات را صرف تبلیغات تلویزیونی و بازاریابی رسانه ای میکنند و در سال ۲۰۱۴ بودجه تبلیغات دیجیتال را به دوبرابر افزایش داده اند و ای نشانگر اهمیت توجه به امر بازاریابی دیجیتال است.در این مقاله به بررسی برخی از اشتباهات رایج در تجارت دیجیتال که باعث افت کارایی بازاریابی دیجیتال در سال ۲۰۱۵ برای برخی از شرکت ها گردید می پردازیم.

اشتباه شماره ۱: برنامه ریزی ضعیف

در ارتش این جمله زیاد شنیده می شود “برنامه ریزی قوی جلوی اجرای ضعیف را میگیرد” وقتی صحبت از تجارت دیجیتال می شود، عدم برنامه ریزی بزرگترین اشتباهی هست که افراد مرتکب می شوند. کمبود یا نبود یک استراتژی متمرکز منجر به تلف شدن زمان، پول و فرصت می شود. قبل از سرمایه گذاری واقعی باید نکات و برنامه های زیر رو در نظر بگیرید.

بازار مقصد را بشناسید. یک برند باید شناخت درستی از رقبا، مشتریان دموگرافیک، کانال های توزیع کنونی و هرگونه اطلاعاتی در مورد دموگرافی و محصولات مرتبط به بازار خود داشته باشد.
اهداف بازاریابی خودتان را تعیین کنید. با تجارت دیجیتال به دنبال چه اهدافی هستید؟ KPI یا شاخص عملکرد کلیدی شما برای سنجش موفقیت چیست؟
بودجه ای تعیین کنید. کل بودجه بازاریابی شما چه قدر هست؟ برای هر کانال چه قدر اختصاص می دهید؟ اگر بودجه محدودی دارید باید بسیار هوشمندانه هزینه کنید. برای مثال اگر می خواهید پاسخ مستقیمی از بازار دریافت کنید، حتما از تبلیغات کلیکی (PPC) به جای شبکه های اجتماعی استفاده کنید.

برنامه مدون جز اصلی برای پایه های بازاریابی  کسب و کار شماست و بدون اون شانس موفقیت بسیار اندک است.

اشتباه شماره ۲ : انتظارات غیر واقعی

وقتی یک شرکت بازاریابی دیجیتالی یا تجارت دیجیتال را اداره می کنید، شرکت های زیادی در اشکال، ابعاد و بودجه های مختلف می بینید. وجه اشتراک تمامی این شرکت ها با بودجه ۵۰۰ هزار تومانی تا ۵۰ میلیون تومانی در ماه برای اینگونه تجارت تنها یک نکته است : انتظار دریافت جواب سریع .

در بسیاری از مواقع هنوز جوهر قرارداد خشک نشده که انبوهی از تماس ها و ایمیل ها با سوالاتی مثل : چرا در صفحه اول گوگل نیستیم؟ یا چرا به هدف CPA در تبلیغات کلیکی نرسیدیم و غیره به سمت  ما سرازیر می شوند. حتی اگر انتظارات به طور شفاف تعریف شده باشد. این ذهنیت که دیجیتال معادل نتایج فوری است یکی از بزرگترین سوء برداشت ها مخصوصا برای شرکت های تازه وارد به حوزه اینگونه تجارت است. واقعیت اینست که حتی کمپین های تبلیغاتی و بازاریابی دیجیتال هم برای توسعه، بهبود و بهینه شدن نیازمند گذر زمان هستند تا شما رو به اهداف مورد انتظارتان برسانند.

موارد زیر متوسط زمان مورد انتظار برای نتیجه گرفتن از یک سرویس تجارت دیجیتال است.

۱٫ کمپین تبلیغات کلیکی : ۹۰ روز

این عدد یک مدت زمان تخمینی است ولی با کمپین PPC نرخ ها و متن ها باید از طریق A/B testing بهینه شده باشد.  این اتفاق یک شبه رخ نمی دهد و برای بلوغ و اثربخشی نیازمند زمان است که معمولا ۹۰ روز طول می کشد.

۲٫ بهینه سازی سایت یا سئو : ۹۰ تا ۱۸۰ روز

بهینه سازی سایت یا سئو یکی از جنبه های راز آلود تجارت دیجیتال است زیرا گوگل تمامی تکنیک ها و قوانین را مخفی نگه می دارد و آن ها به صورت عمومی منتشر نمی کند. بنابراین، ما تلاش می کنیم اهداف قابل دسترس برای موفقیت احتمالی مشتری خودمان تعیین کنیم. اگر بخواهیم رک باشیم، ۹۰ روز در بهینه سازی سایت بسیار سخاوتمندانه است اما ۱۸۰ روز واقع گرایانه تر هست. البته همه این ها به کلمه کلیدی انتخابی و میزان رقابت برای آن کلمه بستگی دارد.

۳٫شبکه های اجتماعی : ۳۰ روز

شما باید در شبکه های اجتماعی فعال باشید و محتوای قدرتمندی را به اشتراک بگذارید و برای محتوای خود برنامه ریزی و تقویم داشته باشید. شبکه های اجتماعی رفته رفته داده محور شده اند و باید همانند سایر کانال های دیجیتال مارکتینگ ردیابی شوند. روزهای پست های فی البداهه در مورد اتفاقات داخل شرکت مثل صبحانه کاری با همکاران و غیره گذشته است.  این پست ها باید کاملا با هدف تعامل مستقیم با مخاطبین کسب و کارتون گذاشته شوند.  همچنین شبکه های اجتماعی نقش مهمی در استراتژی های بازاریابی محتوا ایفا می کنند.

صبور باشید و اجازه بدید تا کمپین های تجارت دیجیتال شما بهینه شوند. این موضوع که شما در عرض یک تا دو هفته جواب نداده به معنای ترسیدن و نا امید شدن شما و تغییر استراتژی نیست. بسیاری از شرکت ها نمی توانند صبر کنند و با تغییر روند و استراتژی امکان یافتن یک روش مناسب برای کسب و کار خودشان را نمی دهند.

اشتباه شماره ۳ : آگاه نبودن

امروزه اینگونه تجارت دیگر درباره فضایی پر از ابهام و رمزآلود نیست. با پیشرفت و توسعه ابزارهای تحلیل گر، هر دلار و هر کلیک مشتری شما قابل ردیابی و بررسی است. سوال اینجاست: آیا شما منابع درستی برای تحلیل گری را در اختیار دارید؟

به عنوان یک صاحب کسب و کار، مدیر یا عضو گروه بازاریابی چگونگی خرج شدن بودجه بازاریابی شرکت جزو وظایف شماست. حتی اگر شرکت دیگری این کار را برای شما انجام می دهد اطلاع از شایستگی و کفایت آن گروه به چه شکلی خواهد بود؟

حتی اگر برندی با یک شرکت تجارت دیجیتال همکاری می کند، شرکای کلیدی باید آگاه باشند و مالکیت داده های ارزشمند بازاریابی را در اختیار داشته باشند. برای مثال اگر یک کمپین تبلیغات کلیکی دارید، باید از نحوه کار با گوگل ادوردز (Google Adwords) آشنا باشید. این امر باید برای همه کانال های تجارت دیجیتال صدق کند. شما می توانید یک مشاور استخدام کنید تا همانند یک مشاور مالی هر ماهه تمامی کانال های تبلیغاتی شما را بررسی و ممیزی و روش های بی کیفیت را حذف نماید. این کار در بلند مدت مبلغ قابل توجهی صرفه جویی در بودجه تبلیغاتی شما خواهد داشت. این کار بخش بازاریابی و فنی شما را ملزم رعایت قوانین و انجام بهینه امور بازاریابی و تبلیغات خواهد کرد.

نتیجه گیری :

در آینده شاهد رشد و توسعه بی نظیر بازاریابی دیجیتال خواهیم بود. این روند تبلیغات تلویزیونی، رادیویی و چاپی را زیر سایه خود خواهد گرفت. برای همراه شدن با گذر زمان و پیشرفت تکنولوژی آماده باشید. شما باید استراتژی دیجیتالی مقیاس پذیر همگام با روند ها اتخاذ کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *