GNU License یا مجوز گنو چیست و چه انواعی دارد؟

GNU License یا مجوز گنو چیست و چه انواعی دارد؟

GNUدر حقیقت پروژه ای است که در آن نرم افزارهای رایگان برای سیستم عامل های رایگانی مثل لینوکس طراحی و تولید می شود و بصورت کاملا رایگان برای استفاده عموم قرار می گیرند.اگر نرم افزاری با استفاده از نام پروژه GNU تولید شود به این معناست که شما می توانید سورس کدهای این نرم افزار را بصورت رایگان دریافت کنید ، تغییرات دلخواه خود را بر روی آن انجام دهید و یا حتی کدهای آن را بصورت دلخواه تغییر دهید.

 نرم افزاررایگان یا Free Software  تحت GNU به چهار نوع آزادی و اختیار در حوزه تولید نرم افزار اشاره می کند که به ترتیب زیر هستند :

          ۱:  آزادی و اختیار کامل در اجرای نرم افزار با هر هدفی ( حتی اهداف مخرب )
          ۲ : آزادی و اختیار کامل در خصوص مطالعه در خصوص نحوه اجرای یک نرم افزار و تغییر دادن آن بر اساس نیاز خود ، طبیعی است که برای داشتن آزادی شماره در این بنیاد دسترسی به سورس کدهای نرم افزار یک پیش شرط است.
          ۳:  آزادی و اختیار کامل برای توزیع کپی های نرم افزار برای دیگران
          ۴:  آزادی و اختیار کامل برای توسعه نرم افزار و ارائه کردن نسخه تغییر یافته نرم افزار برای عموم ، طبیعی است برای این موضوع نیز داشتن دسترسی کامل به سورس کدهای نرم افزار یک پیش شرط است.

مهمترین و معروفترین مجوز استفاده از نرم افزارها GPL و LGPL هستند. حتما با ایده اصلی نرم افزارهای Open Source یا سورس باز آشنایی دارید. GPL در واقع واژه اصلی است که Open Source را تعریف می کند و همان چیزی می کند که از آن انتظار می رود. تا زمانیکه شما به کدها یا سورس های یک نرم افزار Open Source دسترسی داشته باشید شما مجوز یا لایسنس این را دارید که بر روی این سورس کد تغییرات خود را اعمال کنید ، آن را پیشرفته تر کنید ، به آن امکانات بیشتری اضافه کنید و … اما به هر حال لایسنس یک نرم افزار یا مجوز استفاده از نرم افزار متن باز به شما می گوید که شما ملزم هستید بعد از اینکه همه این کارها را بر روی نرم افزار Open Source انجام دادید ، نرم افزار خود را بصورت عمومی برای همه کاربران در اینترنت منتشر کنید و امکان استفاده رایگان دیگران از این سورس کد جدید را نیز فراهم کنید..

لینوکس شناخته ترین نوع نرم افزار Open Source در دنیا است که تحت لیسانس GPL ارائه شده است.یعنی اگر شخصی یا سازمان یا شرکت خاصی هر گونه تغییری بر روی این سیستم عامل انجام دهد ، موظف است کلیه تغییرات انجام شده بر روی این سیستم عامل را بصورت عمومی منتشر کند. GPL مخفف کلمه های General Public License می باشد و LGPL در واقع نسخه بهبود یافته یا ترمیم شده GPL است. LGPL مخفف کلمه های Lesser General Public License می باشد. اگر نرم افزار تحت لیسانس GPL باشد ، شما هر چقدر که کد به آن اضافه کنید موظف هستید کد اضافه شده را بدون هرگونه شرط و قانون برای دیگران نیز منتشر کنید. اما زمانیکه یک نرم افزار تحت لیسانس LGPL منتشر می شود اگر تغییرات زیادی بر روی نرم افزار انجام دهد همانند GPL باید این تغییرات را با سورس مورد نظر منتشر کند اما این امکان به شرکت توسعه دهنده یا شخص توسعه دهنده در لایسنس LGPL داده می شود که اگر ماژول یا امکانات جدیدی به نرم افزار اضافه کرده است و می خواهد این امکانات جدید را به فروش برساند ، این امکان و مجوز را دارد که فقط و فقط کدهای ماژول جدید اضافه شده توسط خود را منتشر نکند و آن را بصورت محرمانه نگه دارد. بنابراین LGPL به شما این امکان را می دهد که نرم افزار را تغییر دهید و نسخه دلخواه خود را از آن بیرون بیاورید و در این میان از محصول تولید شده جدید خود نیز محافظت کنید.

بصورت خلاصه تفاوت مجوز های GPL و LGP  تحت GNU را می توان به شرح زیر عنوان کرد :

  1. در GPL شما موظف هستید که هر تغییری در کد نرم افزار ایجاد می کنید را بصورت عمومی منتشر کنید.
  2. GPL در واقع پایه و اساس اصلی نرم افزارهای Open Source از دید برنامه نویسان است.
  3. در GPL شما می توانید تمام فایل های اجرایی یک نرم افزار را تغییر دهید.
  4. LGPL برای استفاده از کتابخانه ها یا Library های نرم افزارها استفاده می شود.
  5. GPL باعث بالا رفتن دانش برنامه نویسی و در واقع به وجود آمدن یک انقلاب نرم افزاری در دنیا شد.
  6. نرم افزارهای دارای مجوز LGPL این قابلیت را دارد که تبدیل به GPL شوند.

Deprecated: DateTime::__construct(): Passing null to parameter #1 ($datetime) of type string is deprecated in /home/u434423823/domains/iliana.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/wp-shamsi/lib/Date/Jalali.php on line 87

Deprecated: DateTime::__construct(): Passing null to parameter #1 ($datetime) of type string is deprecated in /home/u434423823/domains/iliana.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/wp-shamsi/lib/Date/Jalali.php on line 87

پاسخ برای “GNU License یا مجوز گنو چیست و چه انواعی دارد؟”

  1. vidao

    سلام عالی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *