چرا سایت ساز های استاتیک نقش مهمی در آینده وب سایت ها خواهند داشت؟

چرا سایت ساز های استاتیک نقش مهمی در آینده وب سایت ها خواهند داشت؟

سایت StaticGen آمار جالبی در باره محبوبیت و میزان رشد بکار بردن سایت ساز های استاتیک بیان میکنه. با نگاهی به این آمار متوجه می بشیم بیش از 100 سایت ساز استاتیک با محبوبیتی قابل توجه از طرف یوزر ها مواجه شده اند که این مسأله نشون دهنده رشد یه تحول و تغییری بزرگ در سیستم های مدیریت سایت است.

تاریخچه سایت های استاتیک

سالها قبل برنرز لی اولین صفحه اچ تی ام ال استاتیک رو طراحی کرد که از 18 تگ استفاده می کرد. در اون زمان کل مفهوم وب، استاتیک بود. با رشد مرورگر ها کم کم زبان استاتیک اچ تی ام ال پیشرفت کرد و از صفحات بدون استایل، به صفحات زیبا که جلوه های دیداری رو هم بیان می داد تغییر کرد. با ظهور سی اس اس ، مشکل نگهداری محتوا و کد نویسی به طور مجزا از هم تا حدود زیادی حل شد. طولی نکشید تا SQL پا به میدان گذاشت و مفهوم بانک اطلاعاتی بین وب سایت ها شناخته شد. Dreamweave و FrontPage 2 نرم افزار محبوبی بودند که برای اجرای وب سایت های استاتیک اچ تی ام ال خیلی مورد استفاده قرار میگرفتند.

ظهور سایت های داینامیک

با روی کار آمدن بانک های اطلاعاتی، و همینطور زبان های کد نویسی سمت سرور، سایت ها به سمت داینامیک سازی رفتند. اینکه بانک اطلاعاتی خیلی راحت به وسیله یه سیستم مدیریت میشد اتفاق جالبی بود. مسأله دیگه اینکه شما خیلی راحت می توانستید صفحات و محتوای سایت خودش رو اضافه و کم کنین. همینطور قابلیت های دیگری به خصوص برای اپلیکیشن های تحت وب میسر شد که قبلا حتی فکرش رو هم نمی کردیم!

اما این روی خوش ماجرا بوده و هست. سایت های داینامیک هم مثل هر تکنولوژی دیگری با مسائلی همراه بوده اند!

مسائل سایت های داینامیک

1- با اهمیت ترین مشکل این سایت ها، تامین امنیت است. جدال بین گسترش دهندگان وب و هکر ها همواره بحثی بوده که هیچ برنده ای نداشته است. برنامه نویس یه سیستم امن ایجاد میکنه، یه هکر از یه نقطه از جهان پیدا میشه و آنرا هک میکنه، برنامه نویس برنامه اش رو امن تر میکنه و این بار یه نفر دیگه به سیستم نفوذ میکنه… نحوی که همواره گفته میشه امنیت رو نمیشه صد در صد تامین کرد.

2- قطع ارتباط با بانک اطلاعاتی؛ قطعاً مشاهده کردید که یه سایت به خاطر خطا و یا Down بودن سرور بانک اطلاعاتی اش، شما رو ناکام می گذارد! اگه چیزی وجود داشت که این ارتباط رو از بین می برد و یا نزدیک تر می کرد به صورتی که نتوان آنرا غیرفعال دید، رویایی بزرگ بوده و هست…

3- سایت داینامیک برای شما هزینه بیشتری داره! چون برنامه نویس و طراح اینگونه از سایت ها علاوه بر اجرای جلوه ظاهری سایت ، قسمت عمده ای از کارش رو کدها و ارتباطات بین یوزر و سرور به خود اختصاص میده. یه سایت داینامیک چند برابر از سایت استاتیک با همون محتوا و مقیاس گران تر است!

4- مشکل کش (cache) و سرعت سایت؛ سایت های داینامیک با وجود روش های بیان شده برای زیاد شدن سرعت مثل کش کردن و فشرده سازی، بازهم چند برابر از سایت های استاتیک کنه تر هستن!

تعریف و روش عملکرد سایت ساز های استاتیک مدرن

در سالهای اخیر نام سایت ساز های استاتیک بیشتر به گوش می رسد! ایده سایت ساز های استاتیک اصلا جدید نیست! اما به وجود آمدن و بکار بردن اونها بیشتر شده. از نظر اجرایی این سایت ساز ها بدون نیاز به پایگاه داده عمل می کنن به صورتی که اطلاعات و محتوای سایت رو درون فایل هایی که غالبا پسوند md دارن ذخیره می کنن پس زیادی از مسائل سایت های داینامیک رو نداشته و علاوه بر اون ویژگی های دیگری هم دارن:

  1. قابلیت تمپلیتینگ (ایجاد پوسته گرافیکی واحد برای همه صفحات)
  2. مدیریت فایل ها (عکس های و فولدر بندی)
  3. متا دیتا (تبدیل هوشمند پست به کد)
  4. و …

Deprecated: DateTime::__construct(): Passing null to parameter #1 ($datetime) of type string is deprecated in /home/u434423823/domains/iliana.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/wp-shamsi/lib/Date/Jalali.php on line 87

Deprecated: DateTime::__construct(): Passing null to parameter #1 ($datetime) of type string is deprecated in /home/u434423823/domains/iliana.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/wp-shamsi/lib/Date/Jalali.php on line 87

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *