تفاوت زمپ (Xampp) و ومپ (Wamp)

wamp و xampp چیست؟ تفاوت زمپ و ومپ

WAMP چیست ؟

ومپ یا WAMP مخفف کلمات Windows ، Apache ، MySQL ، PHP و Perl می باشد و همانطور که از نامش پیداست یعنی بستری برای شما فراهم می کند که بتوانید به یکباره و بدون نیاز به انجام تنظیمات جانبی ، تمامی سرویس های ذکر شده را بر روی سیستم عامل ویندوز بصورت یکجا نصب و راه اندازی کنید در عین حال که رابط کاربری ساده ای در اختیار شما قرار می گیرد. استفاده از WAMP برای نصب ، تست ، برنامه نویسی و اجرا کردن نرم افزارهای تحت وب باز متن یا Open Source در سیستم عامل ویندوز برای برنامه نویسان PHP و Perl ای توصیه می شود که توانایی کار کردن با خود سیستم عامل لینوکس را ندارند. در واقع این نرم افزار یک شبیه ساز وب سرور و تمامی مخلفات لینوکسی آن در ویندوز می باشد و شما تقریبا همه نرم افزارهایی که در قالب Web Application در زبان های برنامه نویسی PHP و Perl نوشته شده اند را می توانید در این محیط نصب و راه اندازی و تست و البته توسعه دهید. البته در برخی اوقات من در سازمان های ایران دیده ام که از همین نرم افزار در محیط کار واقعی نیز استفاده می شود و این چندان خوب نیست.

شما برای اینکه بتوانید یک سیستم مدیریت محتوای تحت وب در اینترنت داشته باشید و بخواهید بر روی آن تغییرات و برنامه نویسی انجام دهید نیازمند خرید یک فضای لینوکسی در اینترنت به نام Host یا هاست هستید ، در ادامه شما نیاز به استفاده از کنترل پنل مدیریت هاست خود دارید تا بتوانید تنظیمات مربوط به پایگاه داده MySQL این سیستم مدیریت محتوا را انجام دهید در اکثر موارد این کنترل پنل به نام Cpanel معروف است که در لینوکس راه اندازی می شود. اگر قرار باشد شما با هر باز کد نویسی بخواهید کد مورد نظر خود را در این هاست کپی کنید و سپس به بررسی نتیجه بپردازید بسیار طولانی و طاقت فرسا می شود ، شما با استفاده از WAMP می توانید براحتی همه این تنظیمات را بصورت محلی بر روی سیستم خود نصب و اجرا کنید و به همین دلیل است که در بسیاری از اوقات به نصب WAMP در سیستم عامل و راه اندازی سیستم های مدیریت محتوا در آن Local Host یا هاست محلی نیز گفته می شود زیرا تمامی مواردی که شما در یک هاستینگ اینترنتی نیاز دارید را بصورت یکجا و با چند کلیک فراهم می کند. توجه کنید که WAMP بصورت یکجا تمامی مواردی که یک نرم افزار باز متن یا Open Source برای اجرا نیاز دارد ، اعم از سیستم عامل ، پایگاه داده ، زبان اسکریپت نویسی و فضای اجرایی را به یکباره در اختیار شما قرار می دهد.

XAMPP چیست ؟

تمامی مواردی که ذکر کردیم در خصوص نرم افزار WAMPP در خصوص نرم افزار XAMPP که زمپ خوانده می شود نیز صادق است. این نرم افزار نیز همانند WAMP عمل می کند و برای شبیه سازی لوکال هاست بر روی سیستم عامل مورد استفاده قرار می گیرد. مشابه WAMP در XAMPP نیز ما سیستم عامل یا OS ، پایگاه داده یا Database ، زبان اسکریپت نویسی یا Scripting Language و فضای ذخیره سازی یا Host را در اختیار می گیرم و به همین شکل Apache و MySQL و Perl و PHP در هنگام نصب هر دو نرم افزار WAMP و XAMPP به سادگی و تنها کلیک کردن چند دکمه انجام می شود. توجه کنید که از این سری نرم افزارها در اینترنت ممکن است زیاد باشد اما بهترین های آنها از نظر بنده در وهله اول WAMP و در وهله دوم XAMPP و در نهایت نرم افزار مشابه دیگری به نام EasyPHP می باشد.

تفاوت زمپ (Xampp) و ومپ (Wamp)

۱٫ xampp در سِت کردن تنظيمات دلخواه شما کمي راحت تر از wamp هست .
۲٫ xampp از نظر مصرف حافظه رم از wamp بهتر عمل ميکند ولي از نظر هارد xampp به خاطر سرويس ftp و.. که بيشتر ارائه ميدهد حجم بيشتري را مصرف ميکند.
۳٫ اگر از CMS هايي مثل جوملا و وردپرس استفاده مي کنيد  wamp را پيشنهاد ميديم چون xampp  خطاهاي زيادي را نشان ميدهد.البته از  منوی تنظيمات ميتوان درست کرد .
۴٫ wamp  مخصوص ويندوز است ولي xampp مولتي پلتفرم هست.


Deprecated: DateTime::__construct(): Passing null to parameter #1 ($datetime) of type string is deprecated in /home/u434423823/domains/iliana.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/wp-shamsi/lib/Date/Jalali.php on line 87

Deprecated: DateTime::__construct(): Passing null to parameter #1 ($datetime) of type string is deprecated in /home/u434423823/domains/iliana.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/wp-shamsi/lib/Date/Jalali.php on line 87

پاسخ برای “wamp و xampp چیست؟ تفاوت زمپ و ومپ”

  1. یوسف

    سلام خسته نباشید ببخشید فایل ومپ www است برای زمگ چیه؟
    ممنون میشم جواب بدی؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *