چرا نباید به شرکت هاستینگ خود در تهیه بک آپ اطمینان کنید

چرا نباید به شرکت هاستینگ خود اطمینان کنید؟ آموزش نحوه بک آپ گیری از سایت

اهمیت تهیه نسخه پشتیبان ( بک آپ گیری) وب سایت

اگه فردا صبح، پشت میزکار خود بنشینید، لپ تاپ رو روشن کنه و طبق معمول هر روز، آدرس سایت خودتان رو در نوار آدرس وارد کنین و ناگهان ببینید وب سایتی که برای طراحی و اجرای اون هزینه و زمان زیادی صرف کردید تبدیل به یه صفحه ی با این مضمون شده باشه، عکس العمل شما چه میشه؟

علاوه بر این، ممکنه در هنگام ادیت کدهای سایت، یه سمیکالن از قلم بی افتد! یا حتی بنابه هر علتی، سایت شما از روی سرور پاک شده یا اینکه درگیر اختلال بشه…

همه موارد بالا، نشون دهنده اهمیت داشتن نسخه پشتیبان از وب سایت است. میتونین با صرف زمان کمی، خیال خودش رو راحت سازید.

چرا نباید به شرکت هاستینگ خود در تهیه بک آپ اطمینان کنین؟!

۱-      بعضی از شرکت های بیان کننده خدمات هاستینگ (هاستینگ) مسئولیت تهیه نسخه پشتیبان سایت رو به عهده نمی بگیرن.

۲-      اگه سایت شما در حال به روز رسانی دائم است، ممکنه نسخه پشتیبان اونها دارای تمام به روزرسانی های اخیر نباشه.

۳-      بعضی از شرکت های بیان کننده خدمات هاستینگ، فایل های سرورها رو فقط برای امنیت خود Backup می کنن. ممکنه تعهدی به بیان اونها به مشتری ها نداشته باشن.

۴-      انجام امور اسکن تمام فایل های روی سرور معمولاً جزء اولویت های وب سرور ها نیست. پس اگه سایت شما ویروسی شده باشه، ممکنه درگیر مشکل بشید.

۵-      و در آخر، خیال خودش رو راحت کنین!

آموزش روش بک آپ گیری از سایت

در این پست، سعی خواهیم کرد روش های تهیه نسخه پشتیبان (بک آپ) رو به شکلی ساده و کاربردی برای شما عزیزان بگیم.

روش های بک آپ گیری:

بک آپ گیری از سایت به طور دستی

همونطور که از نام این روش معین است، باید از راه FTP اقدام به دانلود فایل های روی سرور، به کامپیوتر خود کنین. اما به خاطر ها زیر، این کار منطقی نیست:

  • نباید فراموش کنین!
  • زمان زیادی طول می کشد تا فایل ها از راه FTP دانلود بشن.
  • باید در تمام طول فرایند دانلود، چشمتان رو به مانیتور بدوزید که مبادا فایلی ناقص دانلود بشه!

با این حال، اگه مصر به انجام اینطور فرایندی هستید، به خاطر داشته باشین:

  • بک آپ رو به طور منظم و مداوم تهیه کنین.
  • از بانک اطلاعاتی (پایگاه داده) هم نسخه پشتیبان تهیه کنین.
  • ساختار بک آپ رو دقیقاً مثل ساختار سایت خود تنظیم کنین.
  • برای امنیت بیشتر، نسخه پشتیبان رو روی 2 درایو ذخیره کنین.

بک آپ گیری از سایت بر روی فضای ابری (Cloud Space)

به طور خلاصه، به جای اینکه فایل ها بر روی درایو کامپیوتر خود ذخیره کنین، میتونین اونها رو بر روی اینترنت و در یه فضای شخصی بک آپ بگیرید.

مزیت این روش:

  • سرعت خیلی بالا
  • قابلیت اطمینان بالا
  • دسترسی آنلاین
  • نرم افزارهای هوشمند موجود

قبل از انتخاب سرویس دهنده مورد نظر برای اینکار، دقت داشته باشین:

  • ممکنه تحریم ها، دسترسی شما رو محدود کنه
  • سرویس دهنده معروف و قابل اطمینان رو انتخاب کنین

اگه از وردپرس استفاده می کنین، Dropbox میتونه گزینه مناسبی باشه.

Rsync

آرسینک قسمتی از یه نرم افزار است که به شما اجازه میده فایل ها رو بین 2 سرور لینوکس جابجا کنین و این قابلیت رو داره که تنها فایل هایی رو کپی کنه که تغییر کنه اند. پس در زمان و پهنای باند مصرفی صرفه جویی میکنه. اگه یه سرور لینوکس دیگه در دسترس دارین، آرسینک میتونه گزینه مناسبی برای شما باشه. توجه داشته باشین که آرسینک تنها میتونه فایل ها رو جابجا کنه. پس باید از بانک اطلاعاتی بصورت مجزا پشتیبان تهیه کنین. اگه یه کرون جاب (cron job) برای بانک اطلاعاتی تنظیم کنین، آرسینک میتونه مکمل خوبی باشه. همینطور اگه از بانک اطلاعاتی Mysql استفاده می کنین، اسکریپت mysqldump که به طور رایگان موجود است، کمک کننده میشه.

بک آپ اتوماتیک

بعضی از سرویس دهنده های اینترنتی، انجام امور پشتیبان گیری رو قبول می کنن! طبیعی است اگه سایت بزرگ و حجیمی دارین، این کار با گرفتن هزینه مقدور است. اما وب سایت Backup Machine راهکار مناسب و رایگانی برای وب سایت های کوچیک و متوسط داره.

روش بک آپ گیری از وردپرس

وردپرس دارای 2 قسمت اصلی برای بک آپ گیری است.

اول بک آپ اطلاعات است که در پایگاه داده ذخیره میشه. این قسمت رو میتونین با رجوع کردن به phpmyadmin و انتخاب جدول مورد نظرتون (جدولی که وردپرس رو نصب کردید) و زدن دکمه Export انجام بدید. فایل خروجی sql بوده و در هر زمانی میتونین آنرا بازگردانی کنین.

دوم فایل های وردپرس هستن که خودشان به 2 قسمت تقسیم میشن. قسمت اول فایل های ثابت وردپرس که دارای فولدر های wp-admin , wp-include و فایل هایی که در ریشه اصلی سایت هستن میشه. و قسمت دوم فایل هایی هستن که در قسمت wp-content می باشن. این فایل ها مدام تغییر می کنن و دارای پوسته شما و فایل هایی است که در رسانه وردپرس آپلود می کنین. قسمت اول همواره ثابت است یعنی میتونین در هر وقت با رجوع کردن به سایت wordpress.org آنرا دانلود کنین. اما قسمت دوم رو میتونین از قسمت File Manager سی پنل هاست یا دایرکت ادمین گرفتن کنین. البته خوب است اول اون فولدر (wp-content) رو ZIP کنین.

بک آپ جزئی تری هم وجود داره که میتونین از داشبورد وردپرس و قسمت ابزارها -> برون بری گرفتن کنین.

برای تهیه بک آپ گیری در وردپرس و بازگردانی فایل بک آپ وردپرس در هاست به طور کلی باید مراحل چندگانه زیر رو طی کنین که عبارتند از:

اول باید از همه فایل‌ها و فولدر‌های وردپرس که در public_html قرار داره یه فایل فشرده ZIP. تهیه کنین.
بعد وارد phpmyadmin هاست شده و از پایگاه داده وردپرس یه نسخه خروجی با بکار بردن قسمت Export تهیه کنین.

انواع بک آپ در سرورها (پیشرفته)

در اینجا شما رو با مفهوم انواع Backup آشنا می نماییم و به توضیح این 3 نوع بک آپ می پردازیم:

Full بک آپ

بک آپ از همه فایل ها روی Volume خاص یا پارتیشن ها
ریستور این نوع بک آپ به فضای ذخیره سازی و زمان زیادی نیاز داره
هر فایلی که بیت آرشیو داره بدین معناست که از فایل باید پشتیبان تهیه بشه یا خیر. زمانی که یه فایلی تغییر میکنه این بیت به طور اتوماتیک انتخاب میشه ، که این بدین معناست که این فایل نیاز به بک آپ داره .

Incremental بک آپ

بک آپ از فایل هایی که تغییر کنه اند یا بعد از آخرین بک آپ full یا incremental اضافه شده اند .
فقط از فایل هایی بک آپ میگیرن که بیت آرشیو اونها خورده باشه . یه بک آپ incremental از فایل های انتخاب شده ای که بیت آرشیو اون خورده باشه بک آپ میگیرن
استفاده ترکیبی از فول بک آپ و incremental بک آپ خیلی خوب تر از اجرای روزانه full backup است.
یه بک آپ incremental بیت آرشیو رو پاک میکنه تا معین بشه از این فایل بک آپ تهیه شده . اگه روز بعد هم بک آپ incremental گرفته شد از این فایل بک آپ گرفته شده . تا زمانی که تغییر نکرده است .
استراتژی ریستور اینگونه بک آپ ها به این شکل است که اول فول بک آپ ریستور بشه بعد هر incremental backup تا فول بک آپ ریستور بشه .

Differential بک آپ

بک آپ از فایل هایی که تغییر کنه اند یا بعد از آخرین بک آپ full اضافه شده اند . به وسیله تیک آرشیو فایل ها
تمایز بک آپ differential با بک آپ incremental در اینه که differential تیک بیت آرشیو رو بعد از بک آپ برنمی داره . این بدین معناست که اگه شما در زمان دیگه یه بک آپ differential دیگه بگیرید ، همون فایل ها همه اونها و دیگه فایل ها رو بک آپ میگیرن .
پس هر differential backup از همه تغییرات بعد از full backup ، بک آپ میگیرد .
استراتژی ریستور اینگونه بک آپ ها به این شکل است که اول آخرین فول بک آپ ریستور بشه بعد آخرین Differential بک آپ ریستور میشه .
تمایز اصلی differential بک آپ با incremental بک آپ اینه که incremental بک آپ زمان کمتری رو برای گرفتن Backup صرف میکنه از طرف دیگه زمان زیاد تری رو برای ریستور میگیرن چون مجبور می بشید چند بک آپ incremental رو ریستور کنین

پی نوشت:

در مقاله های آتی، قطعاًً در باره پشتیبان گیری از Cpanel و بقیه کنترل پنل های تحت وب همینطور WordPress و نرم افزارهای مدیریت محتوای دیگه میپردازیم.


Deprecated: DateTime::__construct(): Passing null to parameter #1 ($datetime) of type string is deprecated in /home/u434423823/domains/iliana.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/wp-shamsi/lib/Date/Jalali.php on line 87

Deprecated: DateTime::__construct(): Passing null to parameter #1 ($datetime) of type string is deprecated in /home/u434423823/domains/iliana.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/wp-shamsi/lib/Date/Jalali.php on line 87

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *