best hosting

بهترین هاست برای شما کدام است؟

هاست فضایی هست که برنامه سایت شما و اطلاعات سایت در اون قرار میگیرن.در لغت هاست به معنای میزبان هست. در حقیقت این فضا بر روی سیستم کامپیوتری قرار داره که همیشه به اینترنت متصل هست و لذا کاربرها میتونن به اون وصل شده و اطلاعات شما رو مشاهده کنن.
شرکت هایی که خدمات میزبانی و یا هاستینگ ارائه میدن از راه نرم افزار های متفاوت امکان تقسیم بندی و ارائه فضا های متفاوت رو برای کاربرها آماده میکنن و این امکان رو به یوزر میدن تا بتونه فضای خودش رو مدیریت کنه. شما بایستی هاست خودتون رو مطابق نیاز فنی خریداری کنین.
برای مثال اگه سایت شما با asp.net نوشته شده و از بانک اطلاعات MS-SQL استفاده میکنه بایستی هاستی با همین قابلیت های خریداری کنین. حال اگه برنامه های سایت شما با PHP , MYSQL نوشته شده، بایستی هاستی با این مشخصات خریداری کنین.

امکانات یک هاست یا فضای میزبانی چه چیزهایی هستند؟

در حالت کلی فضا و پهنای باند مواردی هستن که وقتی میخوایم شرکت میزبانی سایتمون رو انتخاب کنیم، بیشتر به اونها توجه می کنیم و البته، قیمت هم فاکتور مهمی هست که معیار تصمیم گیری میشه. خب اینجا سوال مطرح میشه که آیا فقط باید به همین نکات توجه کرد؟ یا کلاً یه هاست چه امکانات دیگه ای در اختیار ما قرار میده که میتونه تصمیم ما رو از انتخاب یه شرکت میزبانی به شرکت دیگه ای تغییر بده؟ در زیر لیست مهم ترین امکانات یک هاست یا فضای میزبانی رو تشریح میکنیم:

میزان فضای هاست Hosting Disk Space

فضایی هست که به سرویس شما اختصاص داده میشه. معمولا به صورت مگابایت یا گیگابایت اندازه گیری میشه. خب سوال اینجاست که شما به چقدر فضا احتیاج دارید؟ در جواب باید بگیم این بستگی به سایت شما و حجم ایمیل ها و دیتابیس شما داره. در حالت کلی اگر بخوایم پیشنهادی داشته باشیم، باید بگیم برای سایت های کوچیک و ساده 200 مگابایت، برای سایت های شرکتی معمولی 500 مگابایت تا 1 گیگ و اگر از سایتتون و ایمیلتون بیشتر استفاده میکنین 1 تا 5 گیگ هاست در نظر بگیرید.

نکته مهم اینجاست که شما میتونید هر زمان که مایل بودید حجم بیشتری از شرکت هاستینگتون خریداری کنین. یعنی مثلا اگر یک گیگابایت هاست دارید و دیدید که حجمتون پر شده، میتونین تقاضا کنین پلان بالاتر رو خریداری کنین و مابع التفاوت رو پرداخت کنین. بنابراین نگرانی در این خصوص وجود نداره.

پهنای باند یا Bandwidth

پهنای باند مربوط میشه به تعداد بازدید از سایت شما. یعنی اگر ساییتون بازدید بالایی داشته باشه ، پهنای باند بیشتری نیاز خواهید داشت. معمولا برای سایت های کوچیک و متوسط، شما نباید نگران این فاکتور باشین. اما اگر ساییتون بازدید بالایی داره، قطعاً به جایی میرسید که پهنای باند کم میارید. در این مرحله، میتونید از فضای ابری (Cloud hosting) یا سرور مجازی استفاده کنین که منابع بیشتری داره.

تعداد دیتابیس Database

هر سایتی معمولاً نیاز به یک یا چند بانک اطلاعاتی یا دیتابیس داره که اطلاعات رو داخلش ذخیره کنه. حالا سوال اینجاست که مگه میشه سایت ما نیاز به چندتا دیتابیس پیدا کنه و هاست این امکان رو در اختیارش قرار نده؟ بله. سایت ها از قسمت های مختلفی تشکیل شدند که ممکنه برای هر قسمت نیاز باشه یک دیتابیس داشته باشیم. مثلا سایت اصلی ما + فروشگاه آنلاین + قسمت پشتیبانی + باشگاه مشتریان + گفتگوی آنلاین = 5 عدد دیتابیس. البته این یه قانون نیست. میشه همه این قسمت ها رو توی یک دیتابیس ادغام کرد. اما خب گاهی وقتا نیازه که این دیتابیس ها جدا از هم باشن. اون وقت شما نیاز دارید که هاستتون این قابلیت رو پشتیبانی کنه.

تعداد پارک دامین Park Domain

سایت شما میتونه یک دامنه اصلی داشته باشه و چند دامنه فرعی. مثلا اگر برند ما iliana هست و سایتمون iliana.ir، ممکنه iliana.com و iliana.org رو هم داشته باشیم و بخوایم کاری کنیم هرکس com و org را هم زد، وارد سایت اصلی بشه. این قابلیت یعنی پارک دامین. طبق تجربه ، ممکنه نیاز داشته باشین که از این ویژگی استفاده کنین. پس این رو هم کنار ذهنتون نگه داشته باشین.

تعداد سایت یا Addon دامین

معمولاً اینطوره که باید برای هر سایت یک هاست تهیه کنید. اما بعضی از شرکت های هاستینگ این امکان رو فراهم کردن که یک هاست بخرید و از اون برای چند تا دامین (سایت) استفاده کنین. به این قابلیت میگن addon domain.

گواهینامه SSL رایگان

در حالت کلی شما باید گواهینامه SSL رو خریداری کنید تا ساییتون از حالت http به https تبدیل بشه. اما بعضی از شرکت ها هستند که این گواهینامه رو رایگان به شما میدن. مثلا Let’s encrypt.

هاست هایی هستند که به صورت اتوماتیک برای شما با چند تا کلیک، گواهینامه SSL رایگان نصب میکنن. چیز به درد بخوری هست. چون معمولاً نصب SSL به صورت دستی باعث سردرد شما میشه 😉

آپ تایم یا در دسترس بودن سایت

دیدین بعضی وقتا سایتی باز نمیشه اما بعد از مدتی باز میشه خود به خود؟ این قطعی ها مربوط به کیفیت سرور و نحوه تنظیمات اون داره. برای شما بهتره سایتتون همیشه در دسترس باشه. پس، هاستی باید تهیه کنین که آپ تایم بالایی داشته باشه. به عبارت دیگه ، قطعی کمتری داشته باشه. برای اینکه بدونین کدوم سایت قطعی کمتری داره میتونین نظرات کسانی که از اون هاستینگ استفاده میکنن رو جویا بشین.

بک آپ یا نسخه پشتیبان

ممکنه به صورت سهوی سایتتون پاک بشه یا به صورت عمدی کسی قصد تخریب داشته باشه و با ورود به فضای میزبانی سایتتون بخواد اطلاعات شما رو حذف کنه. پس، تهیه نسخه بک آپ یا پشتیبان، میتونه شما رو در این مواقع نجات بده. شرکت های هاستینگ معمولاً به صورت منظم از تمام سایت ها بک آپ میگیرند. اما اینکه اون رو در اختیار شما قرار بدهند یا نه یا اینکه هفتگی باشه یا ماهیانه، مهمه. پس به این موضوع هم توجه کنین.

نوع کنترل پنل هاست

رابط کاربری بین شما و Host است. از طریق کنترل پنل هاست میتونین سایت مورد نظر خودتون رو مدیریت کنین. مثلا ساخت دیتابیس، مدیریت ایمیل ها، مدیریت فایل ها و غیره را باید از طریق کنترل پنل مدیریت هاست انجام داد. این کنترل پنل میتونه Cpanel، Direct Admin، Helm، Plesk یا موارد باشه. معروف ترین اونها Cpanel و Direct admin هستن. اگر بخوایم مقایسه کنیم Cpanel تا حد زیادی حرفه ای تر هست و کار کردن با اون راحت تره. البته برای استفاده های پیچیده اینطوریه. برای کاربری ساده مثلا تعریف ایمیل و تغییر رمز و چیزهایی مثل این، با هم فرقی ندارن.

 

هاست وردپرس چیست؟ چرا باید از هاست وردپرس استفاده کنیم؟

وردپرس و کلاً هر برنامه ای که نوشته میشه، نیاز به یکسری امکانات خاص داره. این به معنی این نیست که هاست های دیگه به درد وردپرس نمی خورن. در واقع وقتی شما هاست وردپرسی داشته باشین دیگه نباید نگران خطاهایی باشین که موقع کارکردن با پنل ادمین ظاهر میشه و مربوط به هاستینگه. چون اونها از قبل توی سیستم دیده شده و رفع شده. مثلا Max_Upload_Size یا توابع PHP.  چون وردپرس هر روز داره محبوب تر میشه، مدتی هست که هاست هایی با نام “هاست وردپرس” داره توسط شرکت های هاستینگ معرفی میشه. بنابراین انتخاب هوشمندانه تر اینه که سراغ این هاست ها برید اگر میخواید دردسر نداشته باشین.

 

هاست ایران یا خارج؟ کدوم بهتره؟

منظور این نیست که شرکتی که میخواید ازش هاست بخرید ایرانی باشه یا خارجی! یه شرکت ایرانی میتونه هم هاستِ ایران بفروشه هم هاستِ خارج. در واقع منظور اینه که سرور شما موقعیت فیزیکیش داخل ایران باشه یا خارج از ایران. این موضوع اصلا روی ظاهر سایتتون یا اینکه شما قرار باشه با خارجی ها در ارتباط باشین اگر هاست خارج بخرید نداره. در واقع کاربر عادی اصلا متوجه نمیشه که سایت شما روی سرور خارجی هست یا داخلی. اما چند تا موضوع مهم هست که باعث میشه شما بین این دوتا انتخاب کنید:

سرعت لودینگ سایت

یعنی سرعت باز شدن سایت برای بازدیدکننده. که البته خیلی خیلی تاثیر داره به اینکه سایتتون چطوری طراحی شده باشه یا از عکس حجیم و انیمیشن چقدر استفاده کرده باشین. اما در نظر داشته باشین اگر بازدید کننده های شما اکثرا داخل ایران هستن، بهتره هاست داخل ایران بگیرید. چون توی این حالت موقعیت سرور با محل بازدیدکننده شما فاصله فیزیکی کمتری داره و سرعت بیشتری به سایت شما میده. در این حالت برای بازدیدکننده خارجی شما برعکسه. یعنی اگر هاست خارج ایران بخرید برای اونها سریعتر باز میشه تا برای ما که داخل هستیم.

البته سرویس هایی وجود دارند که به شما کمک میکنند هم زمان هم سرعت لود بالاتری برای بازدیدکننده خارجی داشته باشید هم داخلی. در واقع به صورت هوشمند سایت شما رو از سرور های مختلفی در سراسر دنیا لود میکنند. مثلا: Cloudflare (شرکت خارجی است) یا Abrarvan (شرکت ایرانی است).

قیمت هاست داخلی و خارجی

قبلاً اینطور بود که هاست خارجی کیفیت و قیمت بهتری ارائه میکرد. اما با پیشرفت دیتاسنترهای ایرانی و رقابتی شدن فضا، قیمت و کیفیت هاست ها در سطح هم هستند. البته هنوز وقتی خیلی دقیق بشیم، بعضی شرکت های خارجی مثل Hostinger و Siteground کیفیت فنی بهتری در مقایسه با خیلی از شرکت های ایرانی ارائه میکنند. اما شاید انقدر هم نخوایم روی این موضوع متمرکز بشیم و کارمون با یک هاست داخلی هم انجام بشه.

بهترین شرکت میزبانی من در سال 1399

بعد از سالها بررسی و همکاری با تعداد زیادی از شرکت های میزبانی سایت، اگر بخوام بگم کدوم شرکت رو انتخاب میکنم قطعاً نت افراز هست. به دلایل زیر:

  • قیمت بسیار مناسب
  • کیفیت مطلوب
  • ارائه هاست با موقعیت سرور ایرانی و خارجی با یک قیمت
  • پاسخگویی و پشتیبانی مناسب
  • دامین هدیه به سرویس های 12 ماهه

اما هر مجموعه ای نقاط ضعفی هم دارد. البته نقاط ضعف میتونه سلیقه ای باشه. مثلا نت افراز نرم افزار مدیریت هاستش direct admin هست. من به شخصه Cpanel رو ترجیح میدم. اما خب چیزی هست که بتونم از اون چشم پوشی کنم. موارد دیگه ای هم هستن:

  • محدودیت تعداد دامین در اکانت های نمایندگی
  • نبودن قابلیت Addon Domain
  • تنوع کم محصولات ارائه شده

 

آپدیت: دوستان زیادی درخواست کردند که بقیه شرکت های میزبانی رو هم مقایسه کنیم. به زودی این مقاله رو آپدیت خواهم کرد و شرکت های دیگه ای که باهاشون کار کردم یا آشنایی دارم رو معرفی خواهم کرد.


Deprecated: DateTime::__construct(): Passing null to parameter #1 ($datetime) of type string is deprecated in /home/u434423823/domains/iliana.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/wp-shamsi/lib/Date/Jalali.php on line 87

Deprecated: DateTime::__construct(): Passing null to parameter #1 ($datetime) of type string is deprecated in /home/u434423823/domains/iliana.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/wp-shamsi/lib/Date/Jalali.php on line 87

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *