اشتباهات رایج بازاریابی دیجیتال در سال ۲۰۱۵

اشتباهات رایج بازاریابی دیجیتال در سال 2018 (Updated)

تقریبا هر ایده میتونه در اتاق کنفرانس عالی باشه. اما وقتی که این ایده در جهان بیرون شکل میگیرن، میتونه اشتباه باشه. در بعضی موارد، وحشتناکی اشتباه است. آیا خطا در مفهوم نهفته است، یه مارکتینگ نامطلوب یا کمپین تبلیغاتی میتونه منجر به یه آشفتگی کامل بشه. در اینجا 7 مورد از بدترین ها در سال 2018 ناپدید میشن.

اشتباه مارکتینگ H & M

در ماه ژانویه این کمپانی، تصویری رو در وب سایت خود از یه کودک جوان آفریقایی-آمریکایی منتشر کرد که یه لباس ورزشی سبز رو که شعار “Coolest Monkey in Jungle” داشت رو مخفی بود. مشتری ها خشمگین شدند و یوزر ها توییتر به خاطر فقدان حساسیت فرهنگی این شرکت رو فرا خواندند.

اشتباه کمپانی آرایشی Estee Lauder

همینطور در ماه ژانویه Estee Lauder یه محصول جدید (فاندیشن) رو به نام Double Wear Fresh Makeup SPF 25 رو عرضه کرد. در حالی که این شرکت بیش از 30 رنگ از این محصول رو تولید کرد، بیش از نیمی از اونها شما رو تبدیل به یه سفید پوست میکرد! و گزینه هایی برای زنان با پوست های تیره تر وجود نداشت! این آگهی پیام واضحی رو برای مشتری ها فرستاد! اینکه مشتری ها ما چه اشخاصی هستن و چه اشخاصی نیستند!

به نظر می رسد بعضی از کمپانی ها عمدا تبلیغاتی نژادپرستانه رو بازاریابی می کنن تا بتونن نظرات و حتی انتقادات بیشتری دریافت کنن!

اشتباه جهانی پیتزا دومینو

در ماه سپتامبر یکی از فروشگاه های دومینو روسیه Dominos Forever رو عرضه کرد:

پیشنهاد 100 پیتزا رایگان در سال رو برای 100 سال برای مشتریانی که آرم برند رو روی پوست خود تاتو کنن.

اشتباه مارکتینگ پیتزا دومینو
اشتباه مارکتینگ پیتزا دومینو

خیلی زود تعداد زیادی از عکس های تتو لوگوی دومینو روی بدن یوزر ها سوشال نتورک منتشر شد و به همین منظور دومینو محدودیت هایی از جمله سایز تتو و بعد از اون محدود کردن تعداد برندگان ایجاد کرد. در آخر این شرکت مجبور شد این طرح رو به طور کلی منحل کنه!

اشتباه مارکتینگ Dolce & Gabbana

در ماه نوامبر، کمپانی Dolce Gabbana  کمپین مارکتینگ پر از کنایه های قومی رو منتشر کرد که مرتبط به کشور چین می شد.  Stefano​ Gabbana و Domenico Dolce، بنیانگذاران D&G، به خاطر این مسأله از عموم عذرخواهی کنه اند، و مجبور شدند که نمایش خودش رو در باند فرودگاه شانگهای لغو کنن و میلیون ها دلار هزینه کنن.

پیشرفت مارکتینگ دیجیتال

بحث تجارت دیجیتال عنصری مهم در بحث پیشرفت مارکتینگ دیجیتال است و یکی از موثرترین موارد در تبلیغات شرکت های متفاوت است.  طبق امار منتشر شده در سال ۲۰۱۰ به وسیله سایت emarketer.com موسسات و کمپانی ها دوبرابر بودجه اختصاص یافته تبلیغات رو صرف تبلیغات تلویزیونی و مارکتینگ رسانه ای میکنن و در سال ۲۰۱۴ بودجه تبلیغات دیجیتال رو به دوبرابر زیاد شدن داده اند و ای نشانگر اهمیت توجه به امر مارکتینگ دیجیتال است.در این مقاله به بررسی بعضی از اشتباهات رایج در تجارت دیجیتال که موجب افت کارایی مارکتینگ دیجیتال برای بعضی از کمپانی ها شد می پردازیم.

مفاهیم با اهمیت بازاريابی (مارکتینگ)

نیاز انسان يکي از مفاهیم با اهمیت بازاريابی است. این نیازها دارای نيازهاي فيزيکي (غذا  پوشاک  گرما  سرما  امنیت و…) نيازهاي اجتماعي (تعلق، محبت) نيازهاي شخصي (دانستن و اظهار وجود ) میباشد. به عبارتي دیگه نیاز بیان کننده حالت محرومیت احساس شده در فرد است.

مارکتینگ عبارت است از تجزیه و بررسی سازماندهی پلن ریزی و کنترل عوامل خوب در مشتری و عملیات شرکت برای رفع احتیاجات و خواسته گروه برگزیده ای از مشتری ها در ازای بردن سود.

مارکتینگ مجموعه اقداماتی است که برای ایجاد یه واکنش مطلوب در مراجعین مورد نظر در باره کالا خدمت و یا هر چیز دیگری صورت می‌گیرد

مدیریت مارکتینگ پارت است از تجزیه و تحلیل طرح ریزی اجرا و کنترل برنامه های تعیین شده برای فراهم آوردن مبادلات مطلوب با بازارهای مورد نظر برای دستیابی به هدف های سازمان

خواسته

خواسته شکالامٍ است که نيازهاي انسان تحت تائثیر فرهنگ و شخصیت انفرادي بخود میگیرد. خواسته در بازاريابی همون شکل برآورده ساختن نیازهاست.

تقاضا

خواسته ها وقتي با قدرت خرید همراه باشن تبدیل به تقاضا میشوند. میتوان درواقع اینطور ‏ گفت که تقاضا توانائي رفع خواسته است.

محصول

محصول زاییده نبازها و خواسته هاي بشر است بعبارت دیگه محصول عبارتست از چيزي که قادر به ارضاي نيازهاي یه خواسته باشه. هر چيزي رو که خدمتي بیان بده پا نيازي رو بر آورده سازد رو میتوان محصول قلمداد کرد که دارای: افراد مکانها سازمانها و عقاید است.

 

اشتباه شماره ۱: پلن ریزی بد

در ارتش این جمله زیاد شنیده میشه “پلن ریزی قوی جلوی اجرای بد رو میگیرد” وقتی صحبت از تجارت دیجیتال میشه، عدم پلن ریزی بزرگترین اشتباهی هست که افراد مرتکب میشن. کمبود یا نبود یه استراتژی متمرکز منجر به تلف شدن زمان، پول و فرصت میشه. قبل از سرمایه گذاری واقعی باید موضوعات و برنامه های زیر رو در نظر بگیرید.

بازار مقصد رو بشناسید. یه برند باید شناخت درستی از رقبا، مشتری ها دموگرافیک، کانال های توزیع کنونی و هرگونه اطلاعاتی در مورد دموگرافی و محصولات وابسته به بازار خود داشته باشه.
هدف ها مارکتینگ خودتان رو تعیین کنین. با تجارت دیجیتال به دنبال چه اهدافی هستید؟ KPI یا شاخص عملکرد کلیدی شما برای سنجش موفقیت چیه؟
بودجه ای تعیین کنین. کل بودجه مارکتینگ شما چه قدر هست؟ برای هر کانال چه قدر اختصاص می بدید؟ اگه بودجه محدودی دارین باید خیلی جالب هزینه کنین. برای مثال اگه می خواهید جواب مستقیمی از بازار گرفتن کنین، قطعاً از تبلیغات کلیکی (PPC) به جای سوشال نتورک استفاده کنین.

برنامه مدون جز اصلی برای پایه های مارکتینگ  بیزینس شماست و بدون اون شانس موفقیت خیلی اندک است.

اشتباه شماره ۲ : انتظارات غیر واقعی

وقتی یه شرکت مارکتینگ دیجیتالی یا تجارت دیجیتال رو اداره می کنین، شرکت های زیادی در اشکال، ابعاد و بودجه های متفاوت می بینید. وجه اشتراک همه این کمپانی ها با بودجه ۵۰۰ هزار تومانی تا ۵۰ میلیون تومانی در ماه برای اینگونه تجارت تنها یه نکته است : انتظار گرفتن جواب با سرعت .

در زیادی از مواقع هنوز جوهر قرارداد خشک نشده که انبوهی از تماس ها و ایمیل ها با سوالاتی مثل : چرا در صفحه اول گوگل نیستیم؟ یا چرا به هدف CPA در تبلیغات کلیکی نرسیدیم و غیره به سمت  ما سرازیر میشن. حتی اگه انتظارات به طور شفاف تعریف شده باشه. این ذهنیت که دیجیتال معادل نتیجه ها با سرعت است یکی از بزرگترین سوء برداشت ها مخصوصا برای شرکت های تازه وارد به حوزه اینگونه تجارت است. واقعیت اینست که حتی کمپین های تبلیغاتی و مارکتینگ دیجیتال هم برای گسترش، بهبود و بهینه شدن نیازمند گذر زمان هستن تا شما رو به هدف ها مورد انتظارتان برسانند.

موارد زیر متوسط زمان مورد انتظار برای نتیجه گرفتن از یه سرویس تجارت دیجیتال است.

1. کمپین تبلیغات کلیکی : ۹۰ روز

این عدد یه زمان تخمینی است اما با کمپین PPC نرخ ها و متن ها باید از راه A/B testing بهینه شده باشه.  این اتفاق یه شبه رخ نمی بده و برای بلوغ و اثربخشی نیازمند زمان است که معمولا ۹۰ روز طول می کشد.

2. بهینه سازی سایت یا سئو : ۹۰ تا ۱۸۰ روز

سئو یا سئو یکی از جنبه های راز آلود تجارت دیجیتال است چون گوگل همه روش ها و قوانین رو مخفی نگه می داره و اونها به طور عمومی منتشر نمی کنه. پس، ما تلاش می کنیم هدف ها قابل دسترس برای موفقیت احتمالی مشتری خودمان تعیین کنیم. اگه بخواهیم رک باشیم، ۹۰ روز در سئو خیلی سخاوتمندانه است اما ۱۸۰ روز واقع گرایانه تر هست. البته همه این ها به کلمه کلیدی انتخابی و میزان رقابت برای اون کلمه بستگی داره.

3.سوشال نتورک : ۳۰ روز

شما باید در سوشال نتورک فعال باشین و محتوای قدرتمندی رو به اشتراک بذارید و برای محتوای خود پلن ریزی و تقویم داشته باشین. سوشال نتورک رفته رفته داده محور شده اند و باید مثل بقیه کانال های دیجیتال مارکتینگ ردیابی بشن. روزهای پست های فی البداهه در مورد اتفاقات داخل شرکت مثل صبحانه کاری با همکاران و غیره گذشته است.  این پست ها باید کاملا با هدف تعامل مستقیم با مراجعین گرفتن و کارتون گذاشته بشن.  همینطور سوشال نتورک اثر گذاری مهمی در استراتژی های مارکتینگ محتوا ایفا می کنن.

صبور باشین و اجازه بدید تا کمپین های تجارت دیجیتال شما بهینه بشن. این مسأله که شما در عرض یه تا 2 هفته جواب نداده به معنای ترسیدن و نا امید شدن شما و تغییر استراتژی نیست. زیادی از کمپانی ها نمی توانند صبر کنن و با تغییر روند و استراتژی امکان پیدا کردن یه روش مناسب برای بیزینس خودشان رو نمی بدن.

اشتباه شماره ۳ : آگاه نبودن

حالا اینگونه تجارت دیگه درباره فضایی پر از ابهام و رمزآلود نیست. با پیشرفت و گسترش وسیله های تحلیل گر، هر دلار و هر کلیک مشتری شما قابل ردیابی و بررسی است. سوال اینجاست: آیا شما ریسورس ها درستی برای تحلیل گری رو در اختیار دارین؟

به عنوان یه صاحب بیزینس، مدیر یا عضو گروه مارکتینگ چگونگی خرج شدن بودجه مارکتینگ شرکت جزو وظایف شماست. حتی اگه شرکت دیگری این کار رو برای شما انجام میده اطلاع از شایستگی و کفایت اون گروه به چه شکلی میشه؟

حتی اگه برندی با یه شرکت تجارت دیجیتال همکاری میکنه، شرکای کلیدی باید آگاه باشن و مالکیت داده های با ارزش مارکتینگ رو در اختیار داشته باشن. برای مثال اگه یه کمپین تبلیغات کلیکی دارین، باید از روش کار با گوگل ادوردز (Google Adwords) آشنا باشین. این امر باید برای همه کانال های تجارت دیجیتال صدق کنه. شما میتونین یه مشاور استخدام کنین تا مثل یه مشاور مالی هر ماهه همه کانال های تبلیغاتی شما رو بررسی و ممیزی و روش های بی کیفیت رو حذف کنه. این کار در بلند مدت مبلغ قابل توجهی صرفه جویی در بودجه تبلیغاتی شما خواهد داشت. این کار قسمت مارکتینگ و فنی شما رو ملزم رعایت قوانین و انجام بهینه امور مارکتینگ و تبلیغات میکنه.

نتیجه گیری :

در آینده شاهد رشد و گسترش بی نظیر مارکتینگ دیجیتال خواهیم بود. این روند تبلیغات تلویزیونی، رادیویی و چاپی رو زیر سایه خود خواهد گرفت. برای همراه شدن با گذر زمان و پیشرفت تکنولوژی آماده باشین. شما باید استراتژی دیجیتالی مقیاس پذیر همگام با روند ها اتخاذ کنین.


Deprecated: DateTime::__construct(): Passing null to parameter #1 ($datetime) of type string is deprecated in /home/u434423823/domains/iliana.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/wp-shamsi/lib/Date/Jalali.php on line 87

Deprecated: DateTime::__construct(): Passing null to parameter #1 ($datetime) of type string is deprecated in /home/u434423823/domains/iliana.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/wp-shamsi/lib/Date/Jalali.php on line 87

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *