راه اندازی وب سایت حرفه ای

راه اندازی وب سایت حرفه ای و مراحل آن

راه اندازی وب سایت عالی رو به طور خلاصه میشه در چند مرحله زیر خلاصه کرد:

  • انتخاب نام مناسب برای سایت
  • ثبت دامین
  • طراحی هسته اصلی سایت و گرافیک سایت
  • خريد هاست (فضای کاربری)
  • قراردادن سایت طراحی شده بر روی هاست و افتتاح سايت

انتخاب نام مناسب برای سایت و ثبت دامین

هر چقدر می گردم، هیچ نام مناسبی برای سایت پیدا نمی کنم! همه دامین ها قبلا ثبت شده اند!!!!

اين جمله رو بارها از زبان ديگران شنيده‌ايم و بيشتر به اين معناست كه تمام نام‌هاي مناسب قبلا اشغال شده‌اند. البته منظور از نام‌هاي مناسب، نام‌هاي كوتاه،شيك،گويا و البته با پسوند دات كام است. اما اگه كمي خلاق باشيم، همواره مي‌توانيم نامي رو كه مناسب سايتمان باشه انتخاب کنیم.

انتخاب نام مناسب برای سایت و ثبت دامین
انتخاب نام مناسب برای سایت و ثبت دامین

قبل از اینکه شما بخواهید نام دامین مناسبی رو برای سایت خود انتخاب کنین به این موضوعات توجه کنین:

  • بهتر است نام انتخابی کوتاه باشه تا با سرعت ذهن بتونه اون رو به خاطر بسپارد. از به کار بردن کلمات طولانی خودداری کنین.
  • نام دامینی رو انتخاب کنین که راحت باشه یعنی تلفظ اون ساده و صریح باشه و خیلی ساده قابل نگهداری باشه.
  • تا جایی امکان داره از کلمات دری و پشتو در نام دامین استفاده نکنید و از معادل انگلیسی اون بهره بگیرید.این کار علت ها زیادی داره یکی از ساده ترن علت ها اون اینه که نام دامین مثل کلمه ای کلیدی برای سایت شما است.برای مثال در صورتیکه شما سایتی برای فروش دارین کلمه shopping خیلی عامیانه تر است.
  • تا جایی که امکان داره از کلماتی که به “ه” ختم میشوند یا در اونها حرف “او” استفاده شده برای نام دامین خود استفاده نکنید. چون یوزر ممکنه دقیقا نام دامین رو به خاطر نداشته باشه و به طور مثال اگه نام دامین شما saveh است save وارد کنه و یا اینکه نام دامین شما barun است و یوزر baroon وارد میکند.این برای کلمات فارسی بود اما در به کار بردن واژه های انگلیسی هم از کلماتی که در اونها از Th استفاده شده و یا به e ختم شده اند تا انجا که مغزتان میتواند نام بهتری رو انتخاب کنه استفاده نکنید.
  • در نام دامین فقط میتونید از حروف انگلیسی،خط تیره و اعداد استفاده کنین که بهتر است از خط تیره هم بهره نگیرید.
  • از کلماتی استفاده کنین که تایپ اون ساده باشه و یوزر درگیر غلط تایپی نشود.

نامه دامین ها از سرچ در نتیجه ها موتور های سرچ و شبکه هاب اجتماعی گرفته تا قابلیت برند شدن و تبلیغات آفلاین، اثر پذیری خیلی زیادی دارده. تلاش کنین:

نام سایتتون نحوی باشه که بتونه تبدیل به برند بشود

  • مثلاً برای گفتن و یادآوری مشکل به نظر نرسه. مخصوصا که احتمال داره مشتری فراموش کنه که در بین اون خط تیره بوده یا خیر.
  • تلفظ اون سخت نباشه! منحصربفرد باشه و بتونه یه نام دامین عالی باشه.
  • توجه داشته باشین که اعداد و خط تیره در نام دامین یه مشکل بزرگ هستن و اون رو از شبهات به یه برند دور می کنن.

تلفظ دامین ساده باشه

ما چیزهایی رو آسون تر به خاطر می آوریم که آسون تر به زبان بیاوریم یا درباره اش فکر کنیم. نام دامین ی شما اگه سخت یا تخصصی باشه، ممکنه در به زبان آوردن مشکل باشه و موجب بشه یوزر نتونن سایت شما رو یاداوری کنه.

 نام دامین رو کوتاه در نظر بگیرید

هر چه نام دامین حروف کمتری داشته باشه، راحت تر به زبان می آید، و به اشتراک گذاشته میشه

هنوز دات کام مناسب ترین پسوند است اما خودتان رو محدود نکنید

با وجود اینکه تعداد زیادی پسوند وجود داره، چرا این قدر .COM اهمیت داره ؟ جواب این سئوال اینه که .COM معروف ترین و قابل دسترس ترین پسوند است و مردم با اون ارتباط بیشتری برقرار می کنن. اگه شما هدف دارین یه دامین با قابلیت بالای برند شدن داشته باشین ، .com میتونه به خوبی این نیاز رو برطرف کنه.

شاید در آخر اگه شما خیلی خوش شانس باشین بتونید در اولین سعی اون رو بدست آورید. اگه دردسترس نبود، پسوند های net و org و ir رو هم امتحان کنین.

آینده رو در نظر بگیرید

باید دقت کنین که نام دامین شما میتونه سوء تفاهم ایجاد کنه. باید در نظر بگیرید که اگه یه کمپانی علیه شما شکایت قضایی کنه، قاضی ممکنه نام دامین شما رو 2 پهلو و گیج کننده بداند. و شما رو محکوم کنه.
اگه در این زمینه نگرانی زیادی دارین باید با یه وکیل یا قانون دان مشورت کنین.

بکار بردن کلید واژه (Keyword) در دامین خوب است یا نه؟

کلید واژه ها در نام دامین میتونه به قضاوت مخاطب در مورد اون کمک کنن اما این با اهمیت از یه دیدگاه SEO مطرح است. مردم چیزی رو ترجیح میدن که می توانند آسون تر به اون فکر کنن و متوجه اون بشن.
اگه شما بتونید یه کلیدواژه در نام دامین تان بیاورید که واضح باشه و بتونه به شناخت مسأله وب سایت شما کمک کنه، قطعاًً از اون استفاده کنین. اما اگه به دنبال یه نام دامین پر از کلیدواژه یا در کل مبتنی بر کلیدواژه هستید، به شما توصیه میشه از این پولیتیک دوری کنین. اونها دیگه تأثیری که قبلاً روی مخاطب و موتورهای سرچ داشتند برخوردار نیستند و باید از اونها اجتناب بشه.

به نام هایی مثل Amazon.com و Google.com دقت کنین که که به طور واضح معین نیست که مسأله اونها چه است.اینها برایشان خیلی خوب برندسازی صورت گرفته است اما نام دامین هایی خیلی غنی نداره.

رعایت موارد بالا میتواند کمک زیادی زیادی به انتخاب نامی مناسب برای سایتتان کنه.

دامین خود رو قطعاًً به نام خود ثبت کنین. خیلی از شرکت های ثبت کننده دامین در ایران، مالکیت اصلی دامین رو به نام خودشان ثبت می کنن که این مسأله میتونه برای شما مشکل ساز بشه. همینطور دامین رو از شرکت معتبری خریداری کنین تا در تمدیدهای سالهای آینده درگیر مشکل نشید.

طراحی هسته اصلی سایت و گرافیک سایت

قبل از شروع به طراحی، باید اهدافی که برای کارکرد وب سایتتان در نظر گرفته اید رو معین سازید.

مطمئناً شما میدونین چرا به یه وب سایت نیاز دارین،اما تلاش کنین تا علت ها خودش رو در پوسته کلماتی تنظیم کنین. می بینین این کار به همین سادگی که شما فکر میکردین نیست.

طراحی هسته اصلی سایت
طراحی هسته اصلی سایت

قبل از اینکه وب سایت شما بتونه به طور عملی طراحی بشه شما نیاز دارین که به طور واضح بدونید که چه کاری می خواهید انجام بدید وبهترین راه برای اینکار نوشتن انتظار ها و برنامه هایی است که شما برای سایت خود گزینش کردید. اگه در نوشتن فاقد تبحر لازم هستید این هدف ها رو برای یکی از دوستان خود بگویید و یا برایش مجسم کنین تا او این کار رو برای شما انجام بده. اگه شما حتی نمیتونین این انتظارات و هدف ها رو به طور توصیف و تشریح کنین به احتمال زیاد هنوز هیچ ایده و دیدگاهی در مقایسه با وب سایت خود ندارید.

این هدف ها میتونه شما رو درطراحی وب سایت راهنمایی کنه و میتونه عامل مهمی در تشویق مراجعین هدف به بازدید های مکرر از سایت شما داشته باشه بنابر این برای اینکار بهتر است که به طور دقیق از جزئیات و ویژگی ها ی کار سایت خود بنویسید. مثلاً اگه در هدف ها خود بنویسید که من سایتی می خواهم که به درآمد من بیافزاید هیچگاه نمیتونین در مرحله اول راه اندازی سایت خود موفق باشین.چرا که هدف شما خیلی بزرگ است و تمرکز شما رو محال خواهد ساخت اما اگه شما این هدف رو بیان کنین چه؟

من می خواهم در وب سایت خود کتابهایی در مورد گل ها و گیاهان بفروشم بویژه برای دانشجویان.

در این حالت شما میدونین که کالایی دارین و بازدیدکنندگانی خاص که میتونین سایت خودش رو برای اونها طراحی و راه اندازی کنین.
سایتی که برای همه دانشجویان علاقمند به این کتب قابل استفاده باشه و به وسیله اونها به دیگه دانشجویان هم پیشنهاد بشه. با دست پیدا کردن به بیانی شفاف برای هدف ها شما میدونین که دقیقاً چه مسیری قبل رو دارین.

حالا که هدف شما کاملاً روشن شده رسالت و نقشی رو هم که شما بنا دارین با به کار بردن سایتتان به انجام برسانید برای خودتان کاملاً آشکار است و یا میشه با کمی تلاش از اونها آگاه شد. اگه بخواهیم برای مثالی که در بالا بیان شد رسالت و نقشی رو عنوان کنیم میتوانیم اینگونه عنوان کنیم که:

آموزش کشت و کار گلهای متفاوت چرا که بیشتر مراجعین شما دانشجویان خواهند بود.

عوامل متفاوتی با همدیگر منطبق میشن تا طراحی یه سایت مناسب و موفقیت آمیز بشه. 3 عامل اصلی عبارتند از:

طراحی ظاهری سایت (پوسته گرافیکی سایت)

طراحی ظاهری مناسب به مهارت، ورزیدگی و دید هنرمندانه نیاز داره با اینکه این به این معنی نیست که شما نمیتونین از عهده این کار بر آیید. نوشته های زیر رو برای زمانی که طرح سایت خودش رو آغاز می کنین به خاطر واگذار کنین.

  • ثابت قدم باشین. زمانی که تصمیم خودش رو برای طراحی سایت تان گرفتید،این روحیه رو در طراحی همه صفحات پیگیری کنین.
  • برنامه خاصی برای کاربرد رنگ در وب سایت خود داشته باشین. از رنگ هایی استفاده کنین که اهمیت مسأله رو به خوبی نشون بده. چه رنگها، بافت و مشخصه های ظاهری ای میتونه توصیف گر منظور سایت شما باشه.
  • وقتی یه سایت اینترنتی برای بیزینس خود طراحی می کنین سعی کنیدجلوه های دیداری اون رو به خوبی مورد توجه قرار بدید. بررسی کنین که آیا متن شما در بک گراند ای که انتخاب کردید قابل خواندن است یا خیر؟

از رنگهایی صحیحی که در وب کارایی دارن برای متون و بک گراند های خود استفاده کنین. برای اطلاعات بیشتر میتونین نوشته های این سایت رو در مورد رنگها در وب مطالعه کنین: http://www.lynda.com

گرافیک مناسب برای سایت
گرافیک مناسب برای سایت

در مورد چگونگی به کار گیری جلوه های گرافیکی در سایت خود تصمیم گیری کنین. هرگز بازدیدکننده سایت رو با به کار بردن جلوه های گرافیکی سنگین سردرگم نکنید و سرعت بارگذاری سایت خودش رو با این کار کاهش ندید. جلوه های گرافیکی حجیمی که هدف ها کوچکی رو از راه اونها دنبال می کنین.
با دقت تمام ویژگی های و مطالبی رو که هدف دارین در وب سایت خود قرار بدید انتخاب کنین و کارایی هر یه رو در راه بیان پیام اصلی سایت بررسی کنین.
در مقایسه با زمان بارگذاری سایت خود در مرورگر مراجعین آگاه باشین. حجم فایل های گرافیکی خودش رو کاهش بدید. سعی کنین مجموع حجم هر صفحه از وب سایت شما با در نظر گرفتن متون، عکس های و … در حدود ??_?? کیلو بایت باشه. بعضی ار مراجعین در صورت طولانی شدن زمان بارگذاری صفحه اون رو رها میکنن.

2 مثال از معمول ترین فرم های عکس های گرافیکی “gif”،”jpg” طبق یه قانون کلی از فرمتJpg برای عکس های بزرگ خبری و… استفاده میشه و از فرمت gif برای عکس های ساده کوچیک.

توجه داشته باشین که مراجعین با به کار بردن مرورگر ها و سیستم عامل های متفاوتی از وب سایت شما دیدن می کنن. پس ممکنه درگیر مسائلی بشن. سعی کنین قبل از ارسال سایت طراحی شده اون رو با ماکزیمم تطابق قابل استفاده برای همه کارابران اینترنت قرار بدید.

محتوای سایت شما مهم است!

مراجعین به خاطر آنچه شما می گویید، آنچه به او نشون می بدید و چگونگی معرفی کالایی که بیان کردید برای دیدن سایت شما وقت می گذارند. به بازدید کنندگانتان علتی بدهید تا اونها در سایت شما به گشت و گذار بپردازن. به اونها محتوا بدهید.

  • شما چی بیان می کنین که بقیه نداره؟
  • علت اینکه شما تنها کسی هستید که از اطلاعات خاصی بهره می برید چیه؟
  • آیا شما اطلاعات با ارزش و به روز شده ای رو در اختیار قرار می بدید؟
  • از نظر املایی و انشایی محتوای سایت شما دقیق و درست است؟
  • محتوای سایتی لذت قسمت است که یا حاوی اطلاعات باشه و یا سرگرمی های خاصی در اون وجود داشته باشه.
  • محتوا میتونه دارای متن، عکس، صدا، بازی، مطالعات، مباحثات و…. باشه. اگه وب سایت شما حاوی اطلاعات و یا ویژگی های مورد علاقه مراجعین نباشه خیلی ساده باید گفت که اسم آنچه که الان برروی وب سایت شماست نمیشه محتوا نامید.
  • فکر می کنیم که شما به هر طریقی محتوای سایت خودش رو تامین کردید اما قبل از ارسال اونها به وب به سوالات زیر جواب بدید.
  • آیا فایل های صوتی درست کار می کنن؟
  • آیا از نظر گرامری و به کار بردن علائم و نشانه های ادبی دقت لازم به عمل آمده است؟
  • آیا آنچه نوشته اید میتونه منظور اصلی شما رو برسونه؟

کد نویسی صحیح

کد نویسی صحیح
کد نویسی صحیح

در کمترین حالت وب سایت شما باید این امکان رو داشته باشه که مراجعین خیلی ساده بتونن از راه اون نظرات و یا سوالاتشان رو در بین بگذارن و همینطور فرم هایی در اختیار مراجعین بذارید تا بواسطه ان سایت شما رو به دوستانشان معرفی کنن.
وب سایت شما ممکنه فقط به یه کد نویسی خیلی ساده نیاز داشته باشه و یانیاز به بانک اطلاعاتی سخت، موتور سرچ، تولید صفحات، وسیله های ارتباطی و سیستم نگهداری مناسبی داشته باشه. اگه شما به تازگی اقدام به طراحی سایت کردید. سایت خودش رو از جنبه کد نویسی در رتبه حداقل قرار بدید و اگه میتونین زمانی که علم و تجربه لازم رو در مورد مدیریت وب سایت به دست آوردید ویژگی های بیشتری رو که برای بیان پیام و هدف اصلی سایت مورد استفاده قرار هید.

توجه و علاقمندی به بیان خدمات ساپورت از مشتری هم خیلی مهم است به خصوص پس از انجام مراحل فروش پاسخگویی با سرعت به مشتری میتواند تاثیرات زیادی بر جای بذاره.

کد نویسی برای سایت به طور کلی در 2 شاخه متفاوت تقسیم بندی میشه:

الف) کد نویسی که مستقیما در صفحات وب صورت میگیرن

کد نویسی صفحات وب پیرو اسامی ای مثل جاوا اسکریپت، جاوا، ActiveX و زبان های دیگه تغییر میکنه. راه شناخت کد نویسی های مخصوص صفحات وب اینه که اگه برای یه بار صفحه سایت بر روی مرورگر شما بارگذاری بشه برنامه میتونه به کار خود ادامه بده بدون اینکه نیاز به ادامه اتصال به اینترنت وجود داشته باشه. کارهای جالبی رو میشه با کد نویسی مخصوص صفحات وب انجام داد که در زیر بعضی از اونها معرفی میشن.

  • مشاهده صفحات با پیمایش افقی
  • معرفی کردن نام صفحه وب با کلمات معمولی
  • عکس های متحرک
  • صفحات تبلیغاتی

زمان، تاریخ و… مشکلی که در به کار بردن برنامه های مخصوص صفحات وب وجود داره اینه که زیادی از یوزر ها فاقد مرورگر هایی هستن که از جاوا ساپورت کنه یا اسکریپتها رو اجرا کنه.

ب) کد نویسی که در سرور سایت متمرکز میشه

کد نویسی سایت
کد نویسی سایت

برنامه های طراحی سایتهای سمت سرور زیاد هستن. با این وجود بعضی از اونها از بقیه معروف تر و مورد استفاده تر هستن، مثل php
غالب برنامه های سایت های سمت سرور جز بر نامه های CGI هستن. CGI به معنی دروازه مشترک میانجی است و استانداردی برای ارتباط متقابل مروگر ها و سرورهاست.

  • از CGI ها در موارد زیر استفاده میشه.
  • صفحات خاص یادداشت مهمان
  • انجمن های گفتگو
  • طراحی صفحات پویا
  • فرم در خواست اطلاعات
  • سیستم ارسال و گرفتن ایمیل و مدیریت بر لیست ایمیل
  • آزمون
  • تهیه و بیان محتوای بانک های اطلاعاتی
  • طراحی جلوه های گرافیکی پویا
  • کارتهای خرید
  • تایید گذر واژه
  • و ….

پیدا کردن یه میزبان برای سایت (هاستینگ)

میزبان یا هاستینگ سایت شما باید معتبر باشه و سرویس مناسبی رو برای وب سایت شما فراهم کنه. سرعت و امنیت 2 فاکتور مهم در انتخاب نوع هاستینگ است. معمولاً همه سرویس های هاستینگ قابل بهبود هستن. پس کار خودش رو با یه سرویس معقول شروع کنه و در هر وقت که نیاز به ریسورس ها بیشتری داشتید میتونین سرویس خودش رو بهبود بدید.

مارکتینگ و ترویج خدمات سایت

وب سایت شما میتونه از راههای متفاوتی که در اینترنت وجود داره مارکتینگ و معرفی بشه. اما روشهای معمول دیگری هم وجود داره که دارای انتشار و معرفی اون در اخبار، تبلیغات، معرفی در نامه های و کارت های ویزیت اداری است.
یکی از روش های اینترنتی مارکتینگ دارای معرفی سایت به موتورهای سرچ و دایرکتوری هاست.

نگهداری و گسترش سایت

اگه وب سایت شما هرکز تغییری نکند چه کسی از اون برای بار دوم بازدید میکنه؟
اطلاعات سایت خودش رو به روز کنین، لینک های غیر فعال شده رو اصلاح کنین، و نوشته های جدیدی به سایت خود بیافزایید تا اون رو تازه و فعال کنین.


Deprecated: DateTime::__construct(): Passing null to parameter #1 ($datetime) of type string is deprecated in /home/u434423823/domains/iliana.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/wp-shamsi/lib/Date/Jalali.php on line 87

Deprecated: DateTime::__construct(): Passing null to parameter #1 ($datetime) of type string is deprecated in /home/u434423823/domains/iliana.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/wp-shamsi/lib/Date/Jalali.php on line 87

پاسخ برای “راه اندازی وب سایت حرفه ای و مراحل آن”

  1. isna

    مقالتون خیلی کامل و خوب بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *