سبک های جدید ایجاد سایت 2017 (روش های جدید طراحی سایت)

سبک های جدید ایجاد سایت 2017 (روش های جدید طراحی سایت)؛ آپدیت 2018

طعم سبک های جدید ایجاد سایت همواره شیرین هستن! این مسأله در طراحی سایت هم صدق میکنه. انتخاب یه سبک جدید ایجاد سایت بستگی به نیازکاربران و نوع بیزینس شما داره. دراین زمینه نمیشه از سبک های مد روز طبعیت کرد چرا که خیلی زود کنار گذاشته میشن.

۳۰ سال قبل، اولین دامین com به اسم symbolics.com ثبت شد. ۵ سال بعد یعنی سال ۱۹۹۰ همون GIF خاطره انگیز متولد شد! در مقاله “تجسم اینترنت سال ۱۹۹۰ با ۶ تصویر GIF” میتونین اولین تولیدات صنعت وب در جهان رو مشاهده کنین.

و اما امروز، پیشرفت قابل ملاحظه ای در این صنعت رخ داده. از پویا نمایی های پیشرفته، تا طراحی Flat و تطبیق دهنده، همگی نتیجه ها سعی طراح های وب متخصص و مبتکر هستن.

ویژگی مهمی که سالهای اخیر به سایت ها اضافه شده، طراحی واکنش گرا یا Responsive است. این ویژگی در سعی است پاسخگوی کاربرانی که با دستگاه های هوشمند مثل موبایل و تبلت به سراغ سایت ها میان باشه. همینطور غول های بزرگی مثل گوگل هم به این مسأله پرداخته اند و الگو های خودش رو مطابق با این ویژگی ها تغییر داده اند.

بهتر است به گرایشات جدیدی که قبل بینی میشه در سال آتی پیشتاز خواهند بود بپردازیم:

ما عاشق موبایل ها شده ایم! (طراحی سایت تطبیق دهنده یا واکنش گرا)

تعداد کاربرانی که از تلفن های همراه استفاده می کنن در این چند سال سیر صعودی داشته است و با توجه به فواید و راحتی استفاده ای که این دستگاه های هوشمند دارن، انگار قرار نیست این آمار پایین بیاید. وب سایت ها هم مجبور شده اند خودشان رو با این دستگاه ها سازگار کنن.

– سایت تطبیق دهنده (رسپانسیو) چیه؟

سایتی که از نظر عرض خودش رو با عرض صفحه نمایش تطبیق بده و محتوایش رو به طور اتوماتیک نحوی چیدمان کنه که یوزر مجبور نباشه به طور افقی اسکرول کنه، رسپانسیو است.

ازدیاد الگوهای ظاهری در طراحی سایت 2017 و 2018

الگوهای ظاهری در طراحی سایت
الگوهای ظاهری در طراحی سایت

یکی از اثراتی که طراحی تطبیق دهنده در گرافیک وب سایت ها داشته است، ایجاد شباهت در وب سایت های طراحی شده است. اما اینکه بخواهیم برای حل مشکل از تطبیق دهنده بودن سایت ها صرف نظر کنیم معقول به نظر نمی رسد.

قطعاًً در چند وقت اخیر سایت هایی رو دیده اید که در اسلایدر عکس های خود از عکس های سایز بزرگ استفاده می کنن و یا منوهای همبرگری در ایجاد سایت! صفحات با اسکرول عمودی طولانی با افکت های خاص رو هم مشاهده کردید. همه اینها حاصل کمی تغییر در اینترفیس و ظاهر کلاسیک سایت های واکنش گرا است. قبل بینی می کنیم این دست تغییر ها در سال ۲۰۱۶ بیشتر باشن. حتی فریم ورک های طراحی گرافیکی (مثل Bootstrap) هم تنوع بیشتری پیدا کنن. تغییراتی که با هدف ایجاد یه ظاهر جدید باشن.

پویا نمایی های بیشتر

تغییر و تحولاتی که در اچ تی ام ال و سی اس اس در سال های اخیر به وجود آمد نشون دهنده رفتن به سمت و سویی است که در اون شاهد تحرک بیشتری باشیم. از کم رنگ شدن Flash در طراحی سایت، تا بکار بردن Canvas ، WebGl ، SVG ، HTML5 میشه فهمید که ایجاد پویا نمایی در وب سایت ها همواره مورد بحث بوده و طرفدار ها خاص خودش رو داشته است. امسال هم منتظر معرفی بیشتر این محصولات باشین. با اینکه هنوز راه زیادی تا استفاده عمومی از این تکنولوژی ها و تصحیح اونها از نظر امنیتی، استاندارد نمایش و حجم باقی است.

سادگی و کنترل بیشتر

قبل از این، گاهی اوقات عضویت در یه وب سایت برای ما به یه کابوس تبدیل می شد. کامل کردن کردن فیلدهای واجب و غیر واجب، وارد کردن کدهای امنیتی که بعضاً ناخوانا بودند، سعی برای گرفتن ایمیل های تایید و زیادی دیگه. اما در جهان وب امروز، زمان یه عنصر حیاتی است. تنوع سایت ها موجب شده به مراجعین برای بودن در وب سایت پاداش دهیم و این پاداش میتونه سادگی بیشتر در کار و قراردادن اختیارات مکفی باشه. رعایت کردن موضوعات تجربه کاربری (User Experience) در طراحی سایت ها دیگه یه انتخاب نیست! ما باید همه موارد رو به مناسب ترین نحو اجرا کنیم تا چشم امیدی به موفیت داشته باشیم.

متریال دیزاین (Material Design) به جای فلت دیزاین (Flat Design)

گوگل در سال گذشته از تکنولوژی جدید خود با عنوان متریال دیزاین (Material Design) پرده برداری کرد. این زبان استایل جدید، شباهت های زیادی به طراحی فلت داره با این تمایز که در اون از عمق و سایه ها برای ایجاد درک واقعی بهتر یوزر استفاده شده. همینطور به UX یا تجربه کاربری هم توجه بیشتری شده.

سبک های بکارگرفته شده در طراحی سایت ها همیشه درحال تغییرهستند. انتخاب یه سبک جدید طراحی سایت بستگی به نیازکاربران و نوع بیزینس شما داره. دراین زمینه نمیشه از سبک های مد روز طبعیت کرد چرا که خیلی زود کنار گذاشته میشن. با درنظر گرفتن این قضیه، می خواهیم نگاهی به سبک های طراحی بندازیم که ارزش تامل دارن.

فراگیر شدن بکار بردن همبرگر منو (hamburger menu)

همبرگر منو
همبرگر منو

یکی از راههایی که شما میتونین از آخرین روش های طراحی سایت برای مشتری ها خود برای اینکه سایتی جذاب رو تحویل بدید هم در حالت دستکتاپ هم حالت موبایلی بکار بردن همبرگر فهرست هست شاید شما وقتی می خواهید فهرست سایتی رو باز کنین با 3 خط موازی روی هم روبرو شده اید این همون همبرگر فهرست هست چون شکلش مثل همبرگر هست بخاطر همین اسمش هبرگر فهرست هست.

حالا از آنجایی که گجت های قابل حمل خیلی رایج شده اند، طراح های وب سایت ها، فهرست (Navigation Menu) رو خلاصه کنه و تحت یه فهرست به نام منوی موبایلی/همبرگری (Hamburger Menu) قرار میدن. قرار دادن منوی همبرگر بعنوان یه سبک جدید طراحی سایت منجر میشه که سایت ساده و قشنگ به نظر برسه و اغلب مردم با روش بکار بردن اون آشنایی دارن.

اما این روش برای هر وب سایتی مثل فروشگاه های اینترنتی و سایت های خبری به کار نمی آید چرا که پیدا کردن عنوان های مورد نظر در یه فهرست کار راحتی برای یوزر ها نمی باشه.

طراحی سایت به طور تک صفحه یا One Page Design

طراحی سایت تک صفحه
طراحی سایت تک صفحه

در این مدل طراحی با کلیک بر روی بعضی از منوهای وب سایت به جای آنکه به صفحه دیگری منتقل گردیم به بخشی از همون صفحه منتقل می بشیم و قادر خواهیم بود تا اطلاعات لازم رو در همون قسمت مطالعه نماییم. سرعت بیان نوشته های در وب سایت های تک صفحه خیلی بالاتر است و نیازی نیست تا صفحه جدیدی بارگذاری شود تا یوزر اطلاعات رو مشاهده کنه. این سبک طراحی همینطور با توجه به بالا بردن مدت زمانی که یوزر در صفحه اصلی وب سایت باقی می ماند باعث زیاد شدن رتبه صفحه و پس زیاد شدن رتبه سئو صفحه وب سایت می شود.

حالا مدت زمانی که یوزر در یه صفحه از وب سایت می ماند یکی از مهترین المان هایی است که گوگل در رنک دهی نتیجه های سرچ نظر می کنه. اما این مدل دارای محدودیت هایی هم هست و معمولاً برای سایت هایی که محتوای زیادی نداره استفاده میشه.

بکار بردن اسلاید عکس های افکت دار ( Carousel and Parallax ) منسوخ است

اسلایدر تصاویر
اسلایدر تصاویر

این روزها،اسلاید عکس های افکت دار در اغلب وب سایت ها دیده میشن. با اینکه اینجور افکت ها توجه زیادی از یوزر ها رو جذب می کنن اما باید موضوعاتی رو در این مورد مدنظر قرار داد:

اسلایدهای چرخشی در بهینه سازی موتور سرچ (SEO) مناسب نیستند و اثر گذاری عکس بر عملکرد سایت می گذارند. گاهاً اسلایدهای مورد استفاده متشکل از تصاویری هستن که از اندازه بالایی برخوردار بوده و درنتیجه زمان لود شدن صفحه اول سایت، زیاد شدن یافته و منجر به نارضایتی یوزر ها میشه.

وجود اسلایدها، محتوای متنی سایت رو در قسمت پایین صفحه قرار میده. با توجه به قواعد پیشنهادی به وسیله گوگل بهتر است اسلایدها منجر به پایین موندن متون داخل صفحه نشن. باید مدنظر قرار داد که اسلایدها فقط جنبه زیباتر شدن سایت رو دارن و بر ارزش محتوای سایت تاثیری نداره.

با توجه به تحقیقات انجام شده در مورد بکار بردن طراحی اسکرول پارالاکس و کروزل، با اینکه به نظر می رسد سایت های حاوی این طراحی جذابیت بیشتری دارن اما طبق نظر یوزر ها، بکار بردن این نوع طراحی دسترسی به نوشته های رو با مشکل مواجه میکنه.

 

نتیجه گیری:

به خاطر اینکه “اونها جدید هستن” ، هرگز تلاش در اجرای گرایشات جدید طراحی نکنید! هرکدام از روش های جدیدی که به وجود میان، برای خاصی تولید شده اند که باید در جای مناسبی استفاده بشن. برای مثال گرایش “طراحی سایت تک صفحه ای” هرگز نمی تواند یه فروشگاه اینترنتی خوب بسازد!

 

با آرزوی موفقیت در دریافت و کارتان

شاد باشین 😉

 


Deprecated: DateTime::__construct(): Passing null to parameter #1 ($datetime) of type string is deprecated in /home/u434423823/domains/iliana.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/wp-shamsi/lib/Date/Jalali.php on line 87

Deprecated: DateTime::__construct(): Passing null to parameter #1 ($datetime) of type string is deprecated in /home/u434423823/domains/iliana.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/wp-shamsi/lib/Date/Jalali.php on line 87

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *