domain

دامنه چیست و چطور یک دامنه خوب برای سایتم ثبت کنم؟

هر سایتی در فضای مجازی اینترنت دارای نامی است که به آن دامنه گفته می شود.در واقع شما می توانید سایت خود را از طریق دامنه در دنیای اینترنت نمایش دهید. نام دامنه، نام وب سایت شما است. نام دامنه آدرسی است که کاربران اینترنت می توانند از طریق آن به وب سایت شما دسترسی داشته باشند.

از نام دامنه برای یافتن و شناسایی در اینترنت استفاده می شود. رایانه ها از آدرس های IP استفاده می کنند که یک سری شماره هستند. چون بخاطر سپاری رشته های اعداد برای انسان دشوار است، به همین دلیل ، نام دامنه به جای استفاده از آدرس IP ، برای شناسایی  در اینترنت ایجاد و مورد استفاده قرار گرفت.

اجزای اصلی دامنه

هر دامنه دارای دو بخش اساسی می باشد.بخش اول شامل نام اصلی دامنه است که همان نامی است که شما برای سایت و یا وب سایت خود در نظر می گیرید.

بخش دوم شامل پسوند دامنه می باشد.انتخاب پسوند برای یک دامنه امری اساسی می باشد.این پسوند ها بسیار متنوع و از تنوع بالایی برخوردار هستند.از مهمترین این پسوند ها .com , .net , .org , .ir , و… می باشد. شما بایستی بر اساس نوع کار شرکت و یا سازمان خود این پسوند را انتخاب نمایید.

چرا به دامنه احتیاج دارید

در اینترنت ، نام دامنه شما هویت منحصر به فرد شماست. هر فرد ، کسب و کار یا سازمانی که قصد حضور در اینترنت را دارد باید روی نام دامنه سرمایه گذاری کند. داشتن نام دامنه ، آدرس وب سایت و آدرس ایمیل شما ظاهر و حرفه ای تری به شما و تجارت شما می بخشد. یکی دیگر از دلایل کسب و کار برای ثبت نام دامنه ، محافظت از کپی رایت و علائم تجاری ، ایجاد اعتبار ، افزایش آگاهی از برند و موقعیت مکانی موتورهای جستجو است.

در بعضی از موارد احتمالاً کسی گفته است ، “سلام ، شما باید یک دامنه را ثبت کنید.” و شما ممکن است پاسخ داده باشید ، “خوب … اما چرا؟”

حقیقت این است که اگر وب سایت دارید ، نیاز به داشتن آدرس دارید و آن آدرس باید دارای یک دامین باشد.

اما دلایل خوب دیگری هم برای ثبت دامنه وجود دارد:

  1. ثبت دامنه آن را ذخیره می کند بنابراین هیچ کس نمی تواند آن را ثبت کند. بنابراین شاید هوشمندانه باشد که اکنون یک دامنه – یعنی نام شخصی ، نام شرکت یا سایر مواردی را که با آنها درگیر هستید ، مانند عنوان کتاب ، نام باند یا سرگرمی را ثبت کنید و آنرا برای آینده خود ذخیره داشته باشید.
  2. ایمیل سفارشی نیز وجود دارد: آیا می خواهید یک آدرس ایمیل مانند info@iliana.ir داشته باشید؟ برای به دست آوردن چنین آدرس صاف و شخصی شده ای ، ابتدا باید دامنه را رزرو کنید ، سپس آن را به هاست ایمیل وصل کنید به خصوص اگر سایت تجاری ای را اداره می کنید. به این ترتیب ، مشتریان شما به راحتی می توانند ایمیل شما را به خاطر بسپارند.

ثبت دامنه بدون ثبت سایت

مشکلی نیست! می توانید دامنه خود را به اینستاگرام ، فیس بوک ، توییتر یا سایر حساب های رسانه های اجتماعی خود منتقل کنید. شما را نمی دانم ، اما من ترجیح می دهم که به دوستانم بگویم آدرس من فقط iliana.ir است. تا اینکه بخواهم برای هر شبکه اجتماعی آدرسی طولانی و گاهاً بی معنی (بخاطر آزاد نبودن یوزرنیم های مختلف) بدهم. شما می توانید دامنه خودتان را ثبت کرده و آنرا به شبکه اجتماعی خودتان مثلاً اینتساگرام متصل کنید. به صورتی که زمانی که کاربر وارد دامین شما شد، اتوماتیک به اینستاگرامتان برود.

دامنه رایگان

دامنه رایگان گاهی اوقات از طرف ارائه دهندگان خاصی در دسترس است و معمولاً به شکل [yourname.provider.com] هستند. نام دامنه در این قالب همچنین به عنوان زیر دامنه شناخته می شود.

اگرچه یک زیر دامنه در اینترنت رایگان و کاربردی است ، اما محدودیت های خود را دارد:

  • تصویر حرفه ای شما به اندازه داشتن نام دامنه سفارشی قوی نخواهد بود.
  • پیدا کردن وب سایت شما برای بازدید کنندگان آسان نیست ، زیرا آنها باید نام وب سایت شما و همچنین نشانی اینترنتی میزبان شما را به خاطر بسپارند.
  • شما قادر به انتقال زیر دامنه به میزبان وب دیگر نخواهید بود.

ICANN چیست؟

مخفف “شرکت اینترنتی نام ها و شماره های اختصاص داده شده” است. هدف از ICANN نظارت بر شماره گذاری IP ، سیستم دامنه و پرداختن به مسئله وضوح مالکیت نام دامنه برای gTLDs است. در واقع ICANN یک مرجع جهانی نظارت بر دامنه ها است. قوانینی دارد که می بایست توسط ثبت کننده های دامنه رعایت شوند.

Whois چیست؟

Whois یک پایگاه داده اینترنتی است که حاوی اطلاعات مربوط به نام دامنه ، از جمله نام سرورهای مرتبط با دامنه ، تاریخ ثبت دامنه ، نام ثبت کننده و مشخصات رابط های اداری و فنی دامنه است. با انجام یک جستجوی WHOIS می توانید دریابید که:

دامنه در چه زمان و چه كسی ثبت شده است ، اطلاعات تماس آنها ، شرکت میزبانی ، زمان انقضاء دامنه و …

Whois همچنین ابزاری است که اطلاعات نام دامنه موجود در بانکهای اطلاعاتی WHOIS را جستجو می کند. معمولاً برای بررسی در دسترس بودن دامنه یا مالکیت یک دامنه استفاده می شود.

چند هوییز معتبر:

تفاوت بین یک دامنه و هاستینگ چیست؟

دامنه و هاستینگ مانند آدرس و خانه هستند. برای داشتن یک وب سایت ، شما هم به دامنه و هم به میزبانی نیاز دارید. دامنه شما راهی برای یافتن وب سایت شما به افراد می دهد و میزبانی شما فضایی روی سرور (رایانه ای از راه دور) است که کلیه محتوای وب سایت شما در آن قرار دارد.

به یک دامنه مانند آدرس خیابان وب سایت خود فکر کنید ، و هاستینگ مانند خانه وب سایت است. می توانید آدرس خود را قبل از ساخت خانه خود داشته باشید ، اما برای نشان دادن تمام عکس های خود در وب سایت خود ، به مکانی برای قرار دادن آنها نیاز دارید.

چطور نام دامنه خوبی انتخاب کنم؟

یک نام دامنه باید کوتاه باشد. به راحتی تلفظ شود، بدون استفاده از نمادها ، خطوط و شماره های پیچیده ، نام تجاری یا خدمات شما را به وضوح توصیف کند.

اگر نام دامنه شما به صورت .com موجود نیست ، از یک دامنه جایگزین مناسب برای سطح بالا مانند .net یا .org استفاده کنید یا یک TLD محلی مانند .ir را امتحان کنید.

با بررسی اینکه نام منتخب شما قبلاً توسط یک شرکت دیگر استفاده نشده یا دارای قانون کپی رایت است ، از اشتباهات ساده خودداری کنید و مطمئن شوید که نمی توان آن را به صورت دیگری (شاید بد) تلفظ کرد. از هر جهت آنرا بررسی کنید. از دیگران بخواهید آنرا برای شما بخوانند و نظرشان را بگویند.

چطور می توانم دامنه ثبت کنم؟

برای ثبت دامنه مورد نظر خود ، کافیست درخواست خود را برای شرکت هایی که این کار را انجام می دهند بفرستید یا در وب سایت آنها جستجو کنید. شرکت های ثبت دامنه هزینه ثبت را از شما دریافت کرده و دامنه مورد نظر را برای شما ثبت خواهند کرد.


Deprecated: DateTime::__construct(): Passing null to parameter #1 ($datetime) of type string is deprecated in /home/u434423823/domains/iliana.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/wp-shamsi/lib/Date/Jalali.php on line 87

Deprecated: DateTime::__construct(): Passing null to parameter #1 ($datetime) of type string is deprecated in /home/u434423823/domains/iliana.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/wp-shamsi/lib/Date/Jalali.php on line 87

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *